Blue Story: uitleggerige film die zorgde voor rumoer in Groot-Brittannië

Rumoer in Groot-Brittannië. Verschillende bioscoopketens haalden er Blue Story uit roulatie na een reeks gewelddadige voorvallen rondom vertoningen van de film. In een bioscoop in Birmingham keerde een groep tieners met machetes zich ­tegen de politie. In totaal werden 25 kleine en grote incidenten gemeld. Toch bracht één exploitant de film terug in de zalen na beschuldigingen van racisme.

Het geweld leek direct verbonden met de inhoud van Blue Story. Daarin wordt een bendeoorlog tussen twee jeugdbendes uit Zuidoost-Londen ­levensecht verbeeld. Regisseur Rapman (Andrew Onwubolu) vertelt grotendeels zijn eigen levensverhaal.

Net als hoofdpersoon Timmy ging hij buiten zijn buurt naar school en moest zo elke dag de grenzen van het territorium van verschillende jeugdbendes oversteken. Op school sluit hij vriendschap met Marco, de jongere broer van een van de lokale bendeleiders. Hoe innig de band tussen Timmy en Marco ook is, ze komen uiteindelijk toch tegenover elkaar te staan als het geweld tussen de groepen uit de buurt, waar ze ­beiden nog bij hun moeder wonen, oplaait.

Blue Story begint zo spannend. In hoeverre is kameraadschap bestand tegen de groepsdruk van de bendes met hun onbuigzame erecodes? Het zou een intrigerend persoonlijk portret kunnen opleveren, maar door een steeds sneller draaiende carrousel van geweld heeft Blue Story uiteindelijk meer weg van een voorlichtingsfilm: een lidmaatschap van een bende, daar komt alleen maar ellende van.

Een prijzenswaardige boodschap uiteraard, die uitermate gemeend overkomt, zeker omdat de regisseur om het kwartier als vertellende rapper in beeld komt. Rapmans samenvattingen van de voorgaande scènes klinken niet slecht, maar benadrukken wel de zwakke kanten van Blue Story. De film is iets te uitleggerig om werkelijk in het hart te raken. ­Ondanks het sterke spel van zowel Stephen Odubola (Timmy) en ­Michael Ward (Marco).

Blue Story

Regie Rapman
Met Stephen Odubola, Michael Ward, Khali Best, Andrew Onwubolu