Plus Recensie

Bloomsbury laat de virtuoze vaardigheden van een theaterduo zien

Ook een vrijzinnig vorstendom vergt onderhoud, laat Bloomsbury van theatermakers Florian Myjer en Kim Karssen zien.

Beeld Sofie Knijff

De geest van de Bloomsbury Groep strijkt neer in Broek in Waterland als het aan theatermakers Florian Myjer en Kim Karssen ligt. Op het rechthoekige roze speelvlak van hun voorstelling Bloomsbury op het Over het IJ Festival maken ze alvast de plattegrond van wat hun ‘vrijzinnig vorstendommetje’ moet worden: een huis dat bruist van liefde en feesten, waar alle wanden zijn beschilderd met de meest fantastische kleuren en taferelen en waar een kruising tussen Loes Luca, Mathilde Willink en Vogue’s Anna Wintour gedichten voordraagt.

De Bloomsbury Groep was een excentrieke groepje kunstenaars en denkers uit het begin van de 20ste eeuw dat er, geheel tegen de victoriaanse tijdgeest in, libertijnse ideeën op nahield over loyaliteit, vriendschap, relaties en seks. Voor namen en rugnummers kun je terecht op Wikipedia of je door Myjer en Karssen laten bijspijkeren. De eerste 10 minuten brengen ze knap unisono de bio’s (van onder anderen Virginia Woolf en John Maynard Keynes) en ze brengen de onderlinge relaties, van onder hun gebloemde hoeden die mooi matchen met hun tunieken (van Hanne Pierrot). Charmant onhandig soms in versprekingen die ze van elkaar corrigeren. Het is een bijzonder duo, dit.

Flirt met Macron

Eerder dit seizoen schitterden ze in Tolstojs Oorlog en vrede, ook dit keer geven ze blijk van een virtuoze vaardigheid in het putten uit een literaire bron en het verbinden van de vangst met bespiegelingen over hun leven. Zo kan een geestige anekdote over Keynes die schilderijen van Degas en Delacroix onder de arm meenam uit Parijs naadloos overgaan in een fantasie van Myjer over een flirt met Emmanuel Macron.

Spannend wordt Bloomsbury vooral als er barstjes in de paradijselijke (en eindeloze) fantasie komen en de symbiose scheurtjes vertoont, bijvoorbeeld wanneer Karssen groeiende afschuw uitstraalt als Myjer zich in een toekomstvisioen ontpopt tot een streberig egoïstische vader. Bloomsbury laat zien dat ook een vrijzinnig vorstendom onderhoud vergt.

Bloomsbury

Door Kim Karssen & Florian Myjer/De Warme Winkel
Gezien 7/7, Tolhuistuin (Over het IJ Fest.)