Blendle stopt met losse artikelen; straks alleen nog abonnement

Blendle gaat op de schop. Vanaf augustus biedt de online kiosk alleen nog een abonnement aan, waarmee gebruikers voor een vast bedrag per maand onbeperkt artikelen kunnen lezen en beluisteren.

Bij Blendle koop je nu nog artikelen uit kranten en tijdschriften per stuk. Beeld ANP

Blendle begon vijf jaar geleden als een tamelijk revolutionair systeem: via het platform konden liefhebbers van journalistiek losse stukken uit kranten en tijdschriften kopen. Door Blendle zat je niet meer vast aan een abonnement op een beperkt aantal titels, maar kon je zowel een fijne reportage uit Het Parool als een column uit de Vogue en een interview uit HP/De Tijd aanschaffen. Betalen deed je per artikel. De prijs hing af van de grootte van het stuk, variërend van een cent tot een euro.

Nu komt er een einde aan het kopen van losse artikelen. Het bedrijf zet vol in op abonnementendienst Blendle Premium, dat bestaat sinds 2017. Voor een tientje per maand kun je onbeperkt lezen in aangesloten kranten en bladen, het archief doorbladeren en luisteren naar de ingesproken artikelen van Blendle Audio. Volgens oprichter Alexander Klöpping gaat het goed met Premium: gebruikers zijn actiever, geven meer geld uit en zijn blijer dan degenen die nog voor de losse stukken betalen. Vandaar dat nu geheel wordt overgestapt naar het abonnementsmodel.

Make-over

Blendle heeft al een make-over gekregen. Gebruikers worden aangespoord op onderwerp te lezen, zoals opvoeding, liefdesleven of wetenschap, of kunnen op een journalistiek genre zoals columns gaan selecteren. Ook blijft de redactie dagelijks stukken uit de media tippen. Bladeren kan alleen nog door tijdschriften, niet meer door kranten. Tegoed kan tot en met zondag 1 augustus opgemaakt worden. Wat toch nog open blijft staan, kan ingeruild worden voor een abonnement.

“Er zijn steeds meer bedrijven die een abonnement aanbieden,” zegt Klöpping in een aankondigingsvideo. “Spotify, Netflix, Storytel, zelfs fietsen met blauwe voorbanden worden tegenwoordig in abbonnementendienst aangeboden. Uitgevers zijn natuurlijk de uitvinders van die abonnementsdiensten, maar de rest hobbelt er een beetje achteraan.”

Volgens Klöpping zit de aantrekkingskracht van die diensten ‘m erin dat mensen overal toegang tot hebben, en toch een op hen toegespitst aanbod voorgeschoteld krijgen. “Dat willen jongeren in steeds grotere mate: personalisatie en aggregatie.” Ook wat betreft Blendle zou dat kunnen werken, zegt Klöpping. Naast een kerngroep met een abonnement op één krant of tijdschrift, zijn er volgens hem een boel mensen die best willen betalen voor journalistiek, maar niet vast willen zitten aan een titel.

Berg kwartjes

Dat Blendle de mooie plannen om kwaliteitsjournalistiek beter te ontsluiten nu nog niet waarmaakt, beaamt Klöpping – het bedrijf maakt nog steeds verlies, volgens de laatste jaarcijfers van 2017 maar liefst 2,8 miljoen euro. “Inmiddels verdienen we een berg kwartjes met betalen per artikel, maar zelfs met die enorme berg met kwartjes is het ons nog niet gelukt het bedrijf winstgevend te maken. En dat zou ik toch op een gegeven moment ook wel willen.” Blendle Premium heeft nu 60.000 abonnees. Bij 100.000 leden zal de dienst winst gaan maken.

Klöpping belooft de uitgevers met het nieuwe model meer inkomsten. Momenteel krijgen ze zeventig procent van wat er verdiend wordt met de zogeheten micropayments, het afrekenen per artikel. “In plaats daarvan komt er een hele grote taart, die veel groter is dan voorheen, waarbij je een taartpunt krijgt dat onder de streep nog steeds veel meer is dan dat je nu met micropayments zou verdienen.” Hoe groot die taartpunt per uitgever wordt, moet de komende tijd duidelijk worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden