Plus

Blake Mycoskie, de Robin Hood van de modewereld

De Zweedse keten &Other Stories werkt eenmalig samen met Toms uit Californië. Resultaat is een laidback LA-collectie, die deze week in Venice Beach werd gelanceerd

Erin Wasson, model en inwoner van Venice Beach, in een jurk uit de collectie van Toms en &Other StoriesBeeld -

Blake Mycoskie (40), eigenaar van Toms, is verre van een doorsnee zakenman. Gebronsde huid, baseballcap, spijkerbroek, T-shirt en uiteraard aan de voeten een paar alpargatas, de eenvoudige canvas schoenen met touwzool, waar het voor Toms allemaal mee begon.

Hij vermaakte zich dinsdagavond prima met de creatieve Venice Beach-incrowd, die op het feest was afgekomen van de lancering van de collectie van Toms en &Other Stories. Hier en daar met een surfer-to-be baby op de arm. "Geen idee wie er allemaal komen," had hij een paar uur eerder, tijdens een lunch bij hem thuis, nog gezegd. "Ik zie het wel, het wordt vast fun."

En fun it is - zoals alles in zijn leven, blijkt op het hoofdkantoor een paar kilometer verderop in LA. Werknemers mogen hun hond meenemen, er worden gratis yoga- en meditatielessen gegeven, er is een autowasservice, vergaderd wordt in tenten in de tuin en aan het eind van de dag ben je snel bij de uitgang via een glijbaan.

Hier geen beleid van opgeruimde bureaus: iedere werknemer heeft flink uitgepakt met piñata's en andere tierelantijnen om zijn werkplek zo persoonlijk mogelijk te maken.

Tipi in de tuin
Mycoskie is er twee á drie dagen per week. Meestal werkt hij vanuit zijn huis in Topanga, in de bergen boven Malibu, waar veel moderne hippies resideren. Af en toe brengt hij de nacht door in een tipi in de tuin. Voor zijn huwelijk met Heather, een ex-model uit Utah, woonde de geboren Texaan jaren op een zeilboot in Marina del Rey. Ook tegenwoordig ligt hij binnen tien minuten met zijn surfplank in het water.

En dat minstens vijf keer per week. "Mijn hoogste golf? Waarschijnlijk in Kauai, Hawaï, een meter of 4 hoog, alsof er een huis op je valt."
Iets meer dan tien jaar geleden begon de ex-filosofiestudent zijn onderneming vanuit een appartement op Venice Beach.

Het idee was simpel, one for one: voor elk verkocht paar schoenen - gebaseerd op de traditionele Argentijnse alpargatas - doneert Toms een paar aan een behoeftig kind. Chanelontwerper Karl Lagerfeld was een van de eerste fans, inmiddels zijn er al meer dan 70 miljoen paar gedoneerd en heeft Toms limited-editioncollecties gemaakt met acteurs Charlize Theron en Ben Affleck.

Hippie-LA-vibe
De opbrengst van Toms tassen gaat naar de stichting van ex-model Christie Turlington, Every Mother Counts, die moedersterfte tijdens de bevalling wil tegengaan. Sinds 2010 heeft Toms ook zonnebrillen (voor elke verkochte bril draagt het bedrijf ergens ter wereld bij aan het behandelen van oogziektes) en zelfs koffie (voor elk verkocht pak wordt een week schoon drinkwater gedoneerd). Alles gaat via een netwerk van lokale humanitaire non-profitorganisaties.

Nu is er dus eenmalig een kledingcollectie, gemaakt in samenwerking met &Other Stories.

Blake MycoskieBeeld -

De collectie ademt die relaxte, moderne hippie-LA-vibe die het zo goed doet in modeland sinds Hedi Slimane, voormalig creative director van Yves Saint Laurent, zich er enkele jaren geleden vestigde: kaftans met franje aan de mouwen voor naar het strand of avondje uit, safari-jasjes voor frissere dagen, witte geborduurde Mexicaanse jurkjes, lange, laidback jurken, sandalen en uiteraard alpargatas.

Atelier in LA
Toms was een logische keuze voor de Zweedse keten, die vaker samenwerkt met andere labels en onlangs, naast het designteam in Parijs, een atelier in LA opende. Model en inwoner van Venice Beach Erin Wasson is het gezicht van de collectie, die zowel in winkels van beide merken als online te koop is.

Met de collectie wordt het Magic Busproject gesteund, dat Engelse lessen verzorgt voor jonge vrouwen in India. Voor elk verkocht paar schoenen, gaat er, net als altijd, een paar naar een kind in nood.

Ravage

In Museum Arnhem is vanaf 27 mei een overzichtstentoonstelling met veertig jaar werk van kunstenaarsduo Ravage: Clemens Rameckers en Arnold van Geuns. Ze studeerden af aan de befaamde mode­afdeling in Arnhem (nu ArtEZ). Ze runden enkele jaren een modegalerie in Arnhem, waarna ze in Parijs een eigen plek hebben verworven in de wereld van de internationale mode, design en autonome kunst.

Hamvraag is of het bedrijf de smaak nu te pakken heeft en binnenkort met een vaste kledinglijn komt. Maar volgens Mycoskie is dat niet het geval. "We focussen op de producten waar we goed in zijn. Onze verkoop in Azië en Europa groeit flink en dus zijn er warmere schoenen ­nodig, met name laarzen en regenlaarzen."

Slimme marketeer
"Daarnaast willen we op het sociale vlak nog betekenisvoller worden voor de lokale gemeenschappen waar we zaken doen, door onze schoenendonatie te integreren in grotere behoeftes van de gemeenschap daar - zoals vaccinatie. Schoenen zijn daar slechts een start."

Ruim tien jaar na het geven van het eerste paar schoenen aan een jochie in Argentinië (het armbandje, een rood touwtje, dat hij in ruil kreeg, droeg hij tot het onlangs versleten van zijn pols viel), is Mycoskie nog net zo gedreven.

"I feel so blessed. Ik kan een business opbouwen, creatief zijn én iets verbeteren in het leven van mensen. En tegelijkertijd" - en daar komt de slimme marketeer naar boven - "onze klanten de kans geven iets met trots te dragen."

Vogue Arabia

De Saoedische prinses Deena Aljuhani Abdulaziz is per direct vertrokken als hoofdredacteur van Vogue Arabia, en dat na minder dan een jaar. De Arabische editie van het modetijdschrift werd in juli 2016 gelanceerd. Het maartnummer, met een deels gesluierde Gigi Hadid op de cover, was wereldnieuws. Abdulaziz: ‘Ik weigerde compromissen te sluiten toen ik voelde dat de aanpak van de uitgever in strijd was met de waarden van onze lezers.’

De Saoedische prinses Deena Aljuhani AbdulazizBeeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden