Birds of Prey is een stuurloze puinhoop

Margot Robbie en Ewan McGregor in Birds of Prey.Beeld Jake Giles Netter

Vier jaar geleden maakte scenarioschrijver en regisseur David Ayer de stripverfilming Suicide Squad, waarin een zootje ongeregeld dat door Batman was ingerekend uit de bajes werd gehaald om met een zelfmoordmissie de wereld te redden. Jared Leto speelde de getatoeëerde Joker, Margot Robbie was diens bloedlinke vriendin Harley Quinn.

Terwijl de nieuwe Joker (zonder Leto) met elf Oscarnominaties in de schijnwerpers staat, keert Robbie terug in haar eigen avontuur Birds of Prey (and the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn). Een groter contrast tussen de twee films is ondenkbaar: de sombere en verontrustende toonzetting van Todd Phillips’ Joker maakt hier plaats voor een uitzinnige chaos in vorm, toon en inhoud. Birds of Prey is een stuurloze puinhoop.

Scenarioschrijfster Christina Hodson en regisseur Cathy Yan openen met een animatiefilmpje waarin Quinn uitlegt dat ze door haar Joker gedumpt is, waarna Robbie zich in het nachtleven van Gotham City te buiten gaat aan drank, vandalisme en sadistisch geweld. Ze is nu eenmaal een gestoorde meid, zegt ze met een New Yorks knauwaccent. De chaos in haar hoofd krijgt een weerslag in de structuur van de film, waarin voortdurend van de hak op de tak wordt gesprongen.

Schurkenrol

De stortvloed aan muziekfragmenten, felgekleurde teksten (o.a. I voted for Bernie), flashbacks en aan flarden gesneden actiescènes geven Birds of Prey het karakter van een eindeloze trailer. Af en toe noopt uitleg bij de misdaadplot tot rustpunten, maar een ongeloofwaardige schurkenrol van Ewan McGregor ondermijnt daarin de spanning. Soms is er een geintje dat doel treft of wordt er terloops een rake opmerking over seksisme en emancipatie gemaakt. Niets beklijft.

Christina Hodson, Cathy Yan en producente Margot Robbie demonstreren met Birds of Prey dat vrouwen net zulke puinhopen kunnen aanrichten als mannen. Indien dat het beoogde doel van ‘de fabeltastische emancipatie van ene Harley Quinn’ was, dan is de missie geslaagd. Hopelijk pakt de nieuwe Wonder Woman van Patty Jenkins in juni beter uit.