Bioscopen vol voor albumpresentatie Kanye West

Kanye West presenteert donderdagavond zijn zevende studio-album The Life of Pablo in het New Yorkse Madison Square Garden.

Beeld anp

De rapper z'n ster is precies twaalf jaar en één dag na het verschijnen van debuutalbum The College Dropout groot genoeg om bioscopen over de hele wereld vol te krijgen. Fans hebben donderdagavond 12 euro over voor alleen al het meekijken bij de show in New York. Pathé Arena is een van de negen filmhuizen in Nederland die het concert livestreamt.

De twee zalen waarin de bioscoop in Zuidoost de show vertoond waren binnen no-time tot de nok toe gevuld. Of die fans datzelfde bedrag zouden neerleggen voor de aanschaf van zijn album valt te bezien, maar dat honderdduizenden ter wereld willen zién wat Kanye uitspookt is veelzeggend.

Dat West van origine producer is, was ten tijden van The College Dropout goed te horen. De veelal zelf geproduceerde beats op dat album lieten zich kenmerken door warme soulsamples, waar Kanye loom overheen rapte. Voor zijn eerste single Through thé Wire verknipte hij bijvoorbeeld Chaka Khan's Through the Fire naar een moderne hiphopbeat. Oplettende luisteraars zouden op hetzelfde album verder samples van Lauryn Hill, Jimmy Castor, Marvin Gaye kunnen ontdekken. Van bravoure was hij ook toen al niet vies, maar het was vergeleken met de Kanye van 2016 nog alleszins bescheiden.

Inspiratiebron
Per album veranderde het geluid van Kanye en daarmee vaak ook de rest van het hiphopgenre. Bij het horen van 808's & Heartbreaks uit 2008 trokken wenkbrauwen wereldwijd voor het eerst naar boven. Op producties die zwaar leunden op het geluid van de Roland TR-808 drumcomputer waarnaar hij zijn plaat vernoemde, zong West eigenlijk meer dan hij rapte. De teksten werden ondertussen persoonlijker dan ooit en zijn stem werd vervormd met behulp van een autotuner. Het was een plaat die voor veel fans en critici moeilijk te behapstukken was maar voor hedendaagse artiesten als bijvoorbeeld Ronnie Flex nu een overduidelijke inspiratiebron vormt.

Voor Kanye zelf leek het vooral het startpunt van zijn carrière als meer dan alleen rapper en producer. Meneer was opeens mode-ontwerper en misschien nog wel belangrijker, activist. Hij maakte zich hard voor zwarte muziek en de cultuur waar die uit ontstond. Met een slok op onderbrak hij het dankwoord van Taylor Swift nadat ze een MTV Award in ontvangst had genomen. Die had Beyoncé namelijk verdiend.

George Bush gaf volgens de rapper niets om zwarte Amerikanen, riep hij met droge ogen tijdens een live-uitzending na de orkaan Katrina in New York. Beroemd waren lange tijd zijn tirades (rants) tegen alles dat commercie was. Let wel, de commercie waar hij zelf weinig mee op had. Zo liet hij in 2013 de gehele Heineken Music Hall strippen van reclame-uitingen voor de biergigant, maar kokketeerde hij wel met zijn banden en sponsordeals met Ralph Lauren, Nike en later Adidas.

Establishment
Het waren stuk voor stuk uitspraken en daden waarmee hij weinig vrienden maakte. Het maakte hem desalniettemin tot de belangrijkste stem die de zwarte muziek en gemeenschap in Amerika heeft en misschien zelfs ooit had. Ja, hij had het gemaakt en ja, hij hoorde inmiddels bij het establishment. Maar nee, dat wilde niet zeggen dat dingen voor lief genomen hoeven te worden.

Waarom won hij de Grammy voor beste rapalbum en niet gewoon die voor het allerbeste album van het jaar? Waarom kon hij als zwarte man niet gerespecteerd worden als modeontwerper? Waarom niet met de omstreden Confederate Flag op de achterzijde van zijn jas lopen, als dat gewoon een mooi plaatje is?

Yeezus
Een en ander kwam tot een kookpunt op het album Yeezus uit 2013. Een woeste Kanye op rauwe en ontoegankelijke drumbeats van onder meer Daft Punk en Hudson Mohawke, schopt en tiert erop los. Zijn ego ter grootte van het IJ was meer dan ooit te horen. Maar fans slikten het als zoete koek. En zij die dat niet deden, konden wat Kanye betreft ongetwijfeld het zuur krijgen. Hij deed waar hij zin in heeft en zal dat ongetwijfeld blijven doen.

Kanye heeft niet alleen muziek te maken, maar ook een strijd te leveren. En die vult hij precies zo in als hij zelf wil. Vorige week nog kondigde hij een andere titel voor zijn komende plaat aan dan hij tot nu toe gecommuniceerd had. The Life of Pablo is al de vierde naam die het nog te verschijnen werk draagt.

De goed ontvangen single No More Parties in L.A. met Kendrick Lamar staat voor zover nu duidelijk niet eens op het album. Maar het zou zomaar kunnen dat donderdagavond laat blijkt van wel. Met Kanye West weet je het immers nooit. Gelukkig maar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden