PlusSpecial PAN 2021

Biografie van het PAN-affiche: pingpongen naar een puur beeld met een snuf digitaal surrealisme

Creatief duo Maria Bodil maakte op aanwijzing van operaregisseur Pierre Audi het campagnebeeld voor PAN 2021: klassiek schilderkunstig met een snufje digitaal surrealisme. ‘We wilden iets internationaals.’

Edo Dijksterhuis
null Beeld Maria Bodil
Beeld Maria Bodil

“Ik wil hen, maar dan zonder mode en modellen,” zei Pierre Audi toen hij Maria Bodil selecteerde om zijn idee voor de PAN-affiche uit te werken. Daarmee koos de artistiek leider van De Nederlandse Opera bewust voor partners buiten zijn eigen belevingswereld. Lieve Maria Eek en Marthe Bodil Vos, de ontwerpers achter de bureaunaam, zijn digitaal doorgewinterde twintigers, net afgestudeerd in mode en reclame. Hun portfolio omvat vooral werk voor fashioniconen als Iris van Herpen en Jan Taminiau.

Pingpongen met concepten

“Tijdens de eerste brainstormsessie bij Pierre thuis hoorden we hem hardop filosoferen aan tafel: we konden er geen touw aan vastknopen,” herinnert Eek zich. “Een paar ideeën bleven hangen: iets met de vier elementen,” vult Vos aan. “In eerste instantie dachten we daarbij aan water, vuur, lucht en aarde, maar gaandeweg werden het de fysieke materialen waar kunst van wordt gemaakt: metaal, glas, hout en steen.”

Marthe Bodil Vos: 'Wij wilden heel abstract gaan, echt een kunstwerk maken.' Beeld Maria Bodil
Marthe Bodil Vos: 'Wij wilden heel abstract gaan, echt een kunstwerk maken.'Beeld Maria Bodil

Andersom kon Audi de werkwijze van de ontwerpers niet altijd even goed volgen, vooral waar het hun gebruik van driedimensionale fotografie betrof. “Ontwerpers van onze generatie zetten vaak twee plaatjes bij elkaar en zeggen dan: ik ga voor de textuur van links en de vorm van rechts,” zegt Eek. “Pierre zei dat hij het pas kon beoordelen als hij het zag. Maar daar hadden we de tijd en het budget niet voor. Uiteindelijk heeft hij door de 3D-schetsen heen leren kijken.”

Lieve Maria Eek: 'We hadden net zo goed een gewone steen kunnen fotograferen, zo realistisch oogt het eindresultaat.' Beeld Maria Bodil
Lieve Maria Eek: 'We hadden net zo goed een gewone steen kunnen fotograferen, zo realistisch oogt het eindresultaat.'Beeld Maria Bodil

De samenwerking was er eentje van geduldig pingpongen met concepten om uit te vinden wat de ander bedoelde. “Wij wilden heel abstract gaan, echt een kunstwerk maken,” zegt Vos. “Maar Pierre spoorde ons telkens aan om het beeld puurder, nog puurder te maken.”

Texels landschap

“We hadden net zo goed een gewone steen kunnen fotograferen, zo realistisch oogt het eindresultaat,” zegt Eek met een lach. “Maar die steen zweeft wel boven water, dus onze vorm van surrealisme zit er wel degelijk in.”

Op het affiche dansen een boomstronk, een rots, een glasbel en een hoekig stuk metaal boven een vlak landschap met wolken. Maria Bodil maakte ook nog een serie van de individuele elementen in een decor van woestijnzand of rimpelend zeewater.

“Voor de achtergrond hebben we eerst gekeken naar landschappen van oude meesters, maar we wilden iets internationaals. Toen we op zoek gingen naar een geschikte locatie voor een fotoshoot kwamen we uit op Texel. Dat eiland heeft strand, bos, hei – alles. We stonden te fotograferen bij zonsopgang, ik tot mijn middel in het zeewater. Niet alleen nat, maar ook onwennig: nooit eerder hebben we landschappen gefotografeerd.”

Plaagstootje

Het resultaat is een gestileerd beeld, waarop de digitale manipulatie er niet duimendik bovenop ligt, maar de compositie net vervreemdend genoeg is om de verbeelding van de kijker in gang te zetten. Je zou er zelfs een figuur in kunnen zien. “Dat zou mooi zijn,” lacht Vos. “We hebben even overwogen er stiekem toch een model in te verwerken, als plaagstootje naar Pierre. Maar uiteindelijk hebben we zelfs onze eigen weerspiegeling in het glas weg gefotoshopt.”

null Beeld Maria Bodil
Beeld Maria Bodil
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden