Plus

Bingo met Alexa Chung: bij elk balletje een oneliner

Voor de lancering van haar tweede collectie organiseerde het Britse mode-icoon Alexa Chung donderdag een bingo in de Bijenkorf. 'Dit is geweldig! Laat die kledinglijn maar zitten.'

Tijdens de bingo van Alexa Chung zou je bijna vergeten dat het eigenlijk om de kleding ging. Beeld Chloe Leenheer

Terwijl de crème de la crème van de Amsterdamse mode- en acteerwereld door de kledingrekken van het warenhuis struint en Instagramwaardige plaatjes schiet, zet de dj een carnavalesk nummer op.

"Het moment is daar, lieve mensen," klinkt het met een onvervalst Brits accent. "Laten we de boel eens wakker schudden." Met die woorden opent het fenomeen Alexa Chung (33) tijdens een verregende koopavond haar eigen bingo op de tweede verdieping van de Bijenkorf.

Menig catwalk
Het nummertjes draaien lijkt de charmante ontwerpster gemakkelijk af te gaan, net als het brede palet aan activiteiten dat de Britse sinds haar zestiende bezigt. Als tiener beent ze over menig catwalk en prijkt ze in talloze tijdschriften.

Algauw is ze een graag geziene gast op de buis en presenteert ze meerdere televisieshows. Ze schrijft voor zowel Vogue als voor The Independent. Ook niet onaardig: velen benoemen haar tot muze.

Niet zelden neemt Chung plaats op de eerste rij tijdens modeshows en ze duikt met regelmaat op in de best dressed-lijstjes van gerenommeerde modebladen. In 2009 verschijnt bij het prestigieuze merk Mulberry de 'Alexa', een tas vernoemd naar en geïnspireerd op de dame in kwestie. Op Instagram heeft ze 2,8 miljoen volgers, op Twitter kijken 1,5 miljoen.

Uit de kast
Ongeacht deze waslijst aan mode-gelieerde bezigheden, bleef een eigen collectie lange tijd uit. Dit voorjaar kwam Chung uit de kast als ­ontwerper. Haar eerste werk werd geroemd om de duidelijke signatuur. Voor liefhebbers van haar stijl was het oogstseizoen aangebroken.

Met haar tweede collectie hoopt Chung 'weg te blijven van het gebruikelijke en meer in te spelen op het imaginaire'. Een klein uur voordat de bingoheisa losbarst doet de Britse haar verhaal in een kleedruimte van het warenhuis.

"Mijn ­eigen garderobe balanceert tussen het feminiene en masculiene. Vanuit dat uitgangspunt wilde ik kleding ontwerpen. Daarom noem ik deze collectie ook 'Prom Gone Wrong'. De kleren vertellen het verhaal van een kleine ramp op een chic feest waarbij de meisjes die eerder nog in parels en ruches rondliepen, eindigen in wilde en ruige mannen­kleding."

Waarom ze tot een bingo heeft besloten als startschot voor de tweede collectie van de door haar ontworpen lijn? "Ik zou het niet weten, er zit werkelijk geen enkele gedachte achter behalve dat ik bingo grappig vind. Bingo is LOL (laughing out loud, red.), net zoals mijn lijn een zekere lichthartigheid in zich meedraagt. Dat leek me een goed idee in tijden waarin sommigen de boel iets te serieus nemen."

Mijn favoriete leeftijd: 23
Ernst is tijdens het spel bij de bingohost dan ook ver te zoeken, des te gedrevener zijn de gasten van het besloten evenement: er zijn immers prijzen te winnen. Terwijl Chung bij elk balletje een oneliner eruit gooit - 'Mijn meest geliefde leeftijd: 23!' en 'Ons aller favoriete standje: 69!' - pent het bontgekleurde gezelschap driftig mee op de genummerde velletjes.

Of de veelzijdige Chung na een ruim decennium vol uiteenlopende baantjes haar roeping heeft gevonden met het ontwerpen van kleren wil ze niet zeggen. "Het is niet zo dat ik per se iets heb toe te voegen aan de industrie, maar ik houd ervan mezelf op een creatieve manier uit te drukken. En dit format geeft op dit moment heel veel voldoening."

Het gestreepte pak stamt nog uit de eerste collectie van de kledinglijn Beeld Chloe Leenheer
Attributen uit de collectie 'Prom Gone Wrong' van Alexa Chung Beeld Chloe Leenheer
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden