Plus Balletrecensie

Bij Best of Balanchine zijn de meeste open doekjes voor Igone de Jongh

Igone de Jongh op archiefbeeld. Beeld ANP

Bij de derde editie van Best of Balanchine tekent zich een patroon af. We krijgen een te stuk zien waarin George Balanchine (1904-1983) teruggrijpt op zijn wortels in het klassieke Russische ballet. Daarnaast is er werk van Balanchine de balletvernieuwer. Natuurlijk kan ook de entertainende kant van de choreograaf, tot wasdom gekomen in zijn nieuwe ­vaderland Amerika, niet ontbreken.

Het is een formule die werkt als een tierelier. Niet alleen omdat de verschillende aspecten van Balanchines kunstenaarschap – traditionalist, vernieuwer én showman – zo mooi aan bod komen.

Ook de dansers van Het Nationale Ballet krijgen de kans om hun veel­zijdigheid te tonen. En laten we Het Balletorkest niet vergeten, dat onder leiding van Fayçal Karoui het Tweede Pianoconcert van Tsjaikovski laat twinkelen, gevolgd door een lekker dwars stuiterende Symphony in Three Movements van Igor Stravinsky, met als ultraluchtig dessert een gedistingeerd swingende George Gershwinmedley.

In Ballet Imperial (1940) brengt Balanchine de pracht en praal van het tsaristische hof terug tot een abstractie: met vier kroonluchters tegen een blauw horizondoek. De handen van het publiek gaan (terecht) op elkaar voor de solisten Maia Makhateli, Artur Shesterikov en Riho Sakamoto. Toch ligt de ware kracht van deze choreografie in de ensemblestukken, waarin de rondheid van de tutu’s terugkeert in ­wervelende cirkelpatronen.

Het in seventies fitnesspakjes gedanste Symphony in Three Movements (1972) laat zien dat Balan­chines geometrische figuren goed combineren met Stravinsky, omdat de componist met uit het lood hangende ritmes tegenwicht biedt aan Balanchines hang naar perfectie.

Zo’n tegenwicht is afwezig in het onbeschaamd publieksvriendelijke Who Cares? (1970). Tegen een imposant verschuivende skyline van Manhattan buit Balanchine het hoge Broadwaygehalte van Gershwins klassieke songs maximaal uit. Alle dansers stralen zichtbaar plezier uit in dit jazzy uitstapje, maar de meeste open doekjes zijn deze avond (even­eens terecht) voor de binnenkort vertrekkende ster Igone de Jongh.

Dans

Best of Balanchine III
Door
Het Nationale Ballet en Het Balletorkest
Gezien 3/9, Opera & Ballet
Te zien t/m 29/9, aldaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden