Bieber op de cover doet verkopen ineenstorten

Hij is de droom van miljoenen tienermeisjes. Duizenden foto's en posters sieren zijn beeltenis. Maar zet je Justin Bieber met zijn blonde haren op de cover van een tijdschrift, dan is dat geen gegarandeerde hit.

Justin Bieber. Beeld getty
Justin Bieber.Beeld getty

Sterker nog, het zou zo maar eens een gegarandeerde flop kunnen betekenen. Het Amerikaanse blad Vanity Fair zette Bieber in februari op de cover. Zijn foto deed de verkopen ineenstorten tot 246.000 stuks. Dit zorgde voor het slechtst verkochte nummer in twaalf jaar. Dit terwijl zijn beeltenis gesierd werd met allemaal afdrukken van roodbestifte vrouwenlippen.

Wie denkt dat dit toeval is, omdat lezers van Vanity Fair niet tot de doelgroep van 'Beliebers' horen, heeft het mis. Zo verkocht het tijdschrift Teen Vogue in oktober 2010 zo'n twaalf procent minder exemplaren. Wie stond er op de cover? Juist, de jonge popprins Bieber.

Ook één van Amerika's grootste bladen, People, maakte een 'fout' door met Bieber te openen. De verkoop daalde subiet met een kwart. Daarmee lijkt Justin Bieber vooral een hit op YouTube en aan de kassa van concertzalen, maar veel minder in de tijdschriftenkiosk.

null Beeld ap
Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden