Beyoncé - Black is King: niet los te zien van de Black Lives Matter-protesten

Beyoncé, Black is King.

Eerst was er een tekenfilm (The Lion King uit 1994), die een foto­realistische remake kreeg mét een soundtrack van Beyoncé (beide uitgebracht in 2019). Nu maakt de zangeres van de soundtrack een zogeheten visual album, een langgerekte videoclip, waarin alle nummers van The Lion King in volledig nieuwe visuele gedaante terugkeren.

Dubbelop? Wie dat denkt, rekent buiten Beyoncé, wier spanwijdte inmiddels veel verder reikt dan muziek alleen. Black is King is een volledig op zichzelf staand kunstwerk geworden. En een – de titel is niet mis te verstaan – trefzeker politiek geladen document bovendien.

Zoektocht

Want de opvolger van Lemonade (in 2016 ook al een collectie liedjes plus videoclips) is niet los te zien van de huidige wereldwijde protesten rondom Black Lives Matter. Beyoncé maakt haar statement meteen in de openingsnoten op het nummer Bigger. Aan de waterlijn van een woelige zee verschijnt ze in wapperend gewaad. In haar armen een pasgeboren kind. Moeder Beyoncés eerste regels: ‘If you feel insignificant, you better think again/ Better wake up because you’re part of something way bigger.’

Het Disneyverhaal over de jonge leeuw die moeite heeft zijn vader op te volgen als koning van de jungle komt alleen terug tussen de clips. De tekstregels komen de filmfans vast bekend voor, de scènes zijn geheel nieuw en buiten de context van de savanne geplaatst. De achterliggende thematiek is echter ongewijzigd: het gaat over identiteit, over het vinden van je eigen waarde én over het besef dat je die waarde te allen tijde in jezelf draagt.

Grote onderwerpen die in Beyoncés visuele ontdekkingsreis over het Afrikaanse continent vergezeld gaan van grote jurken én nog grotere ambities. Elke videoclip op Black is King móet een kunstwerk zijn. Er is synchroonzwemballet op Mood 4 Eva, fluorescerende computeranimatie op My Power en zelfs een tot leven gewekte scène uit de Bijbel, waarin Beyoncé een baby’tje als Mozes in een rieten mandje te water laat.

Afropop

Het bekijken van de volle anderhalf uur voelt als een fikse inspanning. Tegelijk is Black is King een indrukwekkende belevenis die uiteindelijk wordt beloond met een fraaie gospeluitvoering van Spirit, het lied dat het dichtst bij het bekende Beyoncé­idioom ligt. Want, het benadrukken waard, op Black is King maakt Beyoncé geen hitparadegevoelige R&B. Nummers als Ja Ara E (met de Nigeriaanse afrobeatartiest Burna Boy) of Don’t Jealous Me (met onder anderen Lord Afrixana) en zelfs de Pharrellproductie Water vallen onder het kopje afropop.

Die muziek, de boodschap én de overdonderende kijkervaring vallen op Black is King prachtig samen.

Black is King is te zien op streamingdienst Disney+. De muziek is onder de ­titel The Lion King: The Gift te beluisteren op alle audio-streamingservices.

Pop