Beurs Haute Photographie komt naar Amsterdam

Er komt een Amsterdamse versie van de fotografiebeurs Haute Photographie, die de Amsterdamse galerist Roy Kahmann al vijf jaar organiseert tijdens de Art Rotterdam Week. 

Haute Rotterdam in 2020.Beeld Haute Photographie

Dit najaar zijn er dus gelijktijdig twee fotografiebeurzen in Amsterdam, waar het er na het faillissement van Unseen nog naar uitzag dat er geen enkele beurs zou zijn.

Haute Photographie, een groepsexpositie waarop werk wordt getoond van de ‘jongste en spannendste talenten van het moment’ én de ‘meesters uit de fotogeschiedenis’, krijgt na vijf geslaagde Rotterdamse edities een Amsterdamse versie, van 16 tot en met 20 september in een paviljoen op het plein voor het Olympisch Stadion. Die data overlappen met Unseen, dat half februari na een faillissement werd overgenomen door Fons Hof, de directeur van Art Rotterdam.

“Het lijkt een beetje op Frieze, de Londense kunstbeurs in Regent’s Park,” verduidelijkt initiatiefnemer Roy Kahmann (1959). “Het is een tent, maar het lijkt alsof je in een museum loopt. De indeling is gebaseerd op zestig fotografen; ik heb vijftien galeries uitgenodigd, het overgrote deel uit het buitenland, die elk vier muren krijgen. Het zijn allemaal galeries die sowieso niet naar Unseen komen. Nooit. Punt. Het is dus geen concurrentie. In tegendeel; ik denk dat Haute Photographie en Unseen elkaar gaan versterken, zoals Haute Photographie ook bijdraagt aan het succes van de Art Rotterdam Week.”

Keurslijf

Kahmann (1959), eigenaar van Kahmann Gallery op de Lindengracht, heeft na het faillissement van Unseen overwogen om de beurs over te nemen en voort te zetten. “Ik draag Unseen een warm hart toe – ik ben betrokken geweest bij de oprichting en ik ben ambassadeur geweest – maar ik heb ook zo mijn bedenkingen. Toen ik die uitsprak tegen collega-galeristen uit het buitenland bleek dat zij die delen. Het concept van Unseen, dat ingebakken zit in de naam, is uniek, maar als je je daar strikt aan houdt, en elke galerie elk jaar weer met iets nieuws moet komen, wordt het ook een keurslijf. Het maakt het bovendien heel moeilijk om je investeringen terug te verdienen.”

Fons Hof, zegt blij te zijn met Kahmanns initiatief (‘een goede aanvulling’) en vast te houden aan het ‘unieke concept’ van Unseen. “Al dat nieuwe werk maakt het heel fris en daarmee positioneert Unseen zich internationaal juist heel sterk. Daar ga ik niet aan tornen.”

Boekenmarkt

Kahmann denkt de namen van de deelnemende galeries medio mei bekend te kunnen maken. Naast vintage fotografie van gerenommeerde namen uit de fotografiegeschiedenis en jong talent zal zijn Haute Photographie ook onderdak gaan bieden aan een ‘hoogstaande boekenmarkt’, gecureerd door Artibooks.com en GUP Magazine, het driemaandelijkse fotomagazine waarvan Kahmann de uitgever is. “Haute Photographie wordt dé ontmoetingsplek voor kunstenaars, curatoren, verzamelaars – beginnend en ervaren – en iedereen met een voorliefde voor fotografie.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden