Plus Interview

Beste Social Awards: 'We belonen de parels in de digitale chaos'

Diederik Broekhuizen (33) organiseert voor de derde keer De Beste Social Awards. Op het eerste gezicht een leuk feestje voor zijn bedrijf, maar er zit meer achter.

'Ik ben liever een soort goeroe van bewust omgaan met sociale media dan de promotor van onbeperkt op Facebook zijn' Beeld Eva Plevier

Het is zomaar een gesprekje als we van de Laurierstraat, de plek waar het socialmediabureau van Diederik Broekhuizen is gevestigd, naar de Rozengracht wandelen voor koffie bij Kessens. Gespreksonderwerp: De Beste Social Awards, die op 9 juni worden uitgereikt. De 2,04 meter lange dertiger vertelt over Leerdam, de plek waar hij opgroeide. Best een aardig stadje, lijkt de interviewer. Waarop Broekhuizen even met zijn hoofd schudt.

Hoe zijn die awards ontstaan?
"Tegen klanten zei ik altijd: het is zó belangrijk dat content kwaliteit heeft, er goed uitziet en een beetje grappig is. Ze vroegen om goede voorbeelden en toen ben ik drie jaar geleden een blog begonnen. Die verhalen gingen ­regelmatig viraal; zoals over het meisje dat vertelde dat ze potloden ging stelen bij Ikea, waarop het webcareteam (team dat binnen een bedrijf de onlineactiviteiten in de gaten houdt en soms reageert, red.) zei: 'Het arrestatieteam is inmiddels onderweg.'"

Begon destijds de trend dat bedrijven online hun menselijke kant laten zien?
"Zeker. Het paste bij het volwassen worden van sociale media, waar menselijke kwaliteiten als zelfspot en ironie aan populariteit wonnen. Je kunt je online nergens achter verstoppen, want wollige bedrijfstaal wordt direct afgestraft; de manier waarop bedrijven en mensen communiceren gaat steeds meer op elkaar lijken. Je ziet ook dat daardoor de scheidslijnen tussen reclame en niet-reclame aan het vervagen zijn. Als een reclameboodschap ver van ons afstaat, accepteren we dat niet meer."

Brengen sociale media alleen goede dingen?
"Ik ben liever een soort goeroe van bewust omgaan met sociale media dan de promotor van onbeperkt op Facebook zijn. We moeten opletten dat we elkaar blijven spreken. Mijn telefoon gaat tijdens een gesprek of etentje op vliegtuigmodus. De awards draaien ook om dat bewustzijn, het is belangrijk dat we de parels belonen in de dagelijkse digitale chaos van alles wat op ons afkomt via al die schermen."

Welke merken doen het goed?
"Netflix bijvoorbeeld. Dat merk had gemakkelijk kunnen vervallen in de strategie van 'kijk deze serie', maar de mensen daar zitten echt in de belevingswereld van kijkers die helemaal opgaan in de serie. Ze verlangen dat kijkers die gelaagde grappen met voorkennis van series echt ­begrijpen en dat is leuk."

Webcareteams werden steeds jovialer online, maar die trend is een beetje over, lijkt het.
"Er is een flinterdunne lijn tussen smakeloos en smaakvol en mensen zijn klaar met dat heel brutale toontje van webcareteams. Ze worden ook moe van paginalange discussies over rotte paprika's, terwijl het beste antwoord vaak is: kom even naar de winkel. Maar ja, merken weten dat een negatieve of een positieve reactie gemakkelijk viraal kan gaan en consumenten ook, dat geeft spanning."

BNN-presentator Tim Hofman is genomineerd als beste BN'er. Doet hij het goed?
"Het mooie aan Tim is dat hij zo'n beetje sociale media ís; hij speelt zich er enorm mee in de kijker. In mijn ogen is openheid niet het belangrijkste; het gaat erom dat je iets met je bekendheid doet. Je moet niet alleen je eigen winkel promoten, maar ook een - misschien wel impopulaire - mening durven te geven. Dat doet hij regelmatig en op Snapchat zien we ook dat hij helemaal naar de tering gaat. Dat geeft hem iets menselijks."

Is het zijn bewuste keuze om zo ver te gaan?
"Dat denk ik wel, het past ook bij de zender waarvoor hij werkt. Ik kijk er met verbazing naar; iemand die bij de ­publieke omroep zit en tegelijkertijd zóveel laat zien van zijn leven. Daar konden we ons tien jaar geleden toch niets bij voorstellen?"

Waarom vind jij engagement zo belangrijk online?
"Ik word blij als het gebeurt, omdat het de impact die sociale media kunnen hebben, onderstreept. Ik ben homo­seksueel; tijdens de Olympische Spelen in Sotsji wilde ik voor een klant iets posten over gays en dat mocht toen niet van zijn reclamebureau. Terwijl die klant wel meevaart op de Gay Pride en claimt dat hij zo ­liberaal is. Jammer. Ik hou ervan als mensen hun nek uitsteken, een standpunt durven innemen."

Waarom is internet zo belangrijk voor jou?
"Internet was cruciaal in mijn leven. Ik ben opgegroeid in het kleine Leerdam en voelde me daar niet op mijn gemak. Op Koninginnedag, zeventien jaar was ik, liep ik hier per ongeluk door de Regulierdwarsstraat waar ik een folder in mijn hand kreeg van een site. Op dat moment wist ik dat ik homoseksueel was, maar had besloten: laat het lekker rusten zolang ik in Leerdam woon."

Broekhuizen: 'Ik hou ervan als mensen hun nek uitsteken, een standpunt durven innemen.' Beeld Eva Plevier

Waarom kon je daar niet uit de kast komen?
"Ik wilde liever Diederik blijven, had geen ambitie om uit te groeien tot dé homo van Leerdam. Lang zijn, een grote mond én homo leek me gewoon wat veel. Mijn moeder hoorde na mijn coming-out bij de pinautomaat zeggen: 'Weet je het al van die jongen bij de AH? Die is homo.' Dat moment in Amsterdam was bijzonder; geen mannen in leren pakken, geen Jos Brink, maar gewoon leuke, aardige mensen die toevallig op mannen vallen. Misschien ga ik toch een heel leuk leven hebben, dacht ik."

"Thuis ging ik naar die site en kwam op allerlei chatboxen terecht waar ze zeiden: weten je ouders het al? Ze trokken me digitaal in razend tempo uit de kast en lieten me mezelf zijn. Ik ken die mensen nog steeds. Daardoor is internet mij heel dierbaar."

Hoe uit zich dat nog verder?
"Ik vind het prachtig dat de wereld opener wordt. Je kunt er toch steeds minder omheen dat de wereld één geheel is? Want ook al gooien we alle grenzen dicht, dan nog blijft het internet bestaan, waar die grenzen niet bestaan. Alle oude waardes verschuiven door internet, daar zitten we nu middenin. Het is toch heel relaxed voor kinderen die nu worden geboren dat de wereld hun speelveld gaat worden?"

De Beste Social Awards, de prijzen voor de opvallendste uitingen op social media, worden op 9 juni uitgereikt. www.debestesocialawards.nl

CV

Geboren 12 februari 1983 in Leerdam
Opleiding UvA (studie media, cultuur en communicatie)
Loopbaan Hoofdredacteur Expreszo, webeditor Endemol Shine Group, hoofdredacteur internet en video Young & Connected, eigenaar Studio Broekhuizen sinds 2010, initiatiefnemer De Beste Social Media, Awards en Jobs

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden