PlusJeugdtheaterrecensie

Bestaan ‘echte’ jongens en ‘echte’ meisjes wel, wil deze voorstelling weten

null Beeld Sanne Peper
Beeld Sanne Peper

Schrijver Tjeerd Posthuma en regisseur Belle van Heerikhuizen analyseren in Meisjes pakken de jongens bij De Toneelmakerij onuitgesproken codes binnen meiden- en jongensgedrag vanuit het schoolpleinspelletje waaraan de voorstelling de titel dankt. Door de jongens en de meiden slim door dezelfde vier acteurs te laten spelen, smelt de groepsdruk weg en beginnen de scheidslijnen te verschuiven.

Het schoolplein vormt het decor (een helder ontwerp van Janne Sterk), met een groot klimrek en een zandbak gevuld met schuimrubber. Hier zitten de twee groepen achter elkaar aan, en krijgt het spel een lekkere fysieke boost: de groepen rennen, duiken en klauteren vol overgave. Intussen vertellen de meiden elkaar hoe ze zich moeten gedragen en voelen, terwijl de jongens weetjes uitwisselen en overal een competitie van maken.

Niet knutselen, wel stoeien

De worsteling van de personages om een ‘echte’ jongen of een ‘echt’ meisje te zijn, roept bij het jonge publiek veel reacties op. Moet je als jongen altijd maar sterk zijn? Kun je als meisje ook het initiatief nemen zonder dat iedereen je uitlacht? “O dit ben ik,” hoor ik achter me een kind verzuchten, wanneer het personage Zoë uitroept dat alles vandaag bij haar misgaat. Zoë (meeslepend gespeeld door Kim Karssen) houdt niet van knutselen of stilzitten maar wel van wild stoeien. Ze wordt er steeds op gewezen dat ze zich niet volgens de ‘afspraken’ gedraagt.

Ze vermomt zich als jongen en sluit zich aan bij de jongensgroep. Ook daar valt haar gedrag op, als ze met een vriend zijn gevoelens bespreekt en hem een lange knuffel geeft. Maar ze brengt wél in beide groepen de overtuigingen aan het wankelen. En zo heeft een stoere spierballenvent (Minne Koole, die mooi wisselt tussen broer en zus) ineens een knalroze knipje in zijn haar. De voorstelling laat daarmee overtuigend zien: pas als afspraken minder dwingend zijn, komt er meer ruimte voor ieders eigenheid.

Jeugdtheater

Wat Meisjes pakken de jongens (8+)

Door De Toneelmakerij