PlusInterview

'Beseft Amsterdam wel hóe belangrijk het Museumplein is?'

Wim van Krimpen is organisator van de Amsterdam Art Fair, dit jaar in een grote tent op het Museumplein. 'Dat gezeur over drukte, ach. Ik vind het geweldig.'

Wim van Krimpen organiseert Amsterdam Art Fair op het MuseumpleinBeeld Eva Plevier

Tijdens de opbouw van de Amsterdam Art Fair maakt een deelnemende galeriehouder zich zorgen. Bij windvlagen gaat een van zijn wanden heen en weer.

Wim van Krimpen, stemmige donkere kleding en een honkbalpet, ziet het direct. "Als je daar even een wigje in slaat," zegt hij wijzend op de bovenkant van de wand, "heb je nergens meer last van."

Van Krimpen (75), voormalig galeriehouder en oud-directeur van de Kunsthal in Rotterdam, het Fries Museum en het Gemeentemuseum Den Haag, doet wat hij als zijn echte vak beschouwt: het organiseren van beurzen.

Woensdag opent op het Museumplein de tweede editie van de Amsterdam Art Fair.

De eerste editie in de Citroëngarage werd met veel enthousiasme ontvangen en het initiatief bleek geen eendagsvlieg. "Na een week hadden alle galeries weer ingeschreven. Het beste bewijs voor het succes." Die locatie, naast het Olympisch Stadion, wordt nu verbouwd. Van Krimpen moest dus op zoek naar een andere plek.

Wat is het idee achter de Amsterdam Art Fair?

"Er zijn de afgelopen keer verbazend veel verzamelaars geweest en daar zetten we nu weer op in. Het is een echte kunstbeurs. Het gaat om de kunst, daarom is de plek ook zo goed. Ik heb mijn uiterste best gedaan om hier terecht te komen. Veel beurzen wereldwijd streven naar een soort gezelligheid, met restaurants en busjes die mensen naar leuke plekken vervoeren. Wij hebben ons, midden tussen de attracties, echt geconcentreerd op de beurs zelf."

Het was vorig jaar vooral een Amsterdamse beurs.

"Toen werd alles extreem snel georganiseerd, waardoor we alleen Nederlandse deelnemers hadden. Nu hebben we iets meer ruimte, dus er kwamen vijftien extra plekken beschikbaar. Daar hebben we goede buitenlandse galeries voor uitgenodigd, veel uit omringende landen. Ik had in mijn hoofd een straal van 300 kilometer om Amsterdam getrokken om me op te concentreren. Leuk hoor, een galerie uit New York, maar ik heb er liever een uit Keulen. Je moet bereikbaar zijn. We hebben nu heel gericht internationale verzamelaars uitgenodigd."

Het idee van een tent op een grasveld doet wel wat denken aan Frieze, de Londense kunstbeurs in Regent's Park.

"Met dit verschil dat er hier topmusea omheen staan. Vorig jaar hadden we de kans om een beeldententoonstelling te maken en nu is dat weer gelukt, in een gerestaureerde villa in de Johannes Vermeerstraat, waar Amsterdam Art Rooms is gevestigd. Beeld 2 toont dertig werken van zowel aanstormend talent als gevestigde kunstenaars, geselecteerd door Karel Schampers en Joost Declercq. De werken werden gekozen uit de inzendingen van de galeries die deelnemen aan Amsterdam Art Fair."

Wat drijft iemand om op zijn 75ste nog kunstbeurzen te organiseren?

"Ik vind het gewoon mooi om iets te bouwen. Ik heb de Kunsthal gebouwd, het Gem in Den Haag, twee jaar geleden Villa Mondriaan in Winterswijk. Prachtig. Ik ben niet geschikt als kunstenaar, maar iets maken wat er niet is, is toch wel een grote drive. Ik wil bouwen en met kunst te maken hebben. Als dat samenkomt, blijft het leuk."

Waarom het Museumplein?

"Ik ben dit weekend nog een paar keer over het Museumplein gelopen. Terwijl het hard regent zitten honderden mensen gewoon onder de luifel tegen het Stedelijk een broodje te eten. Dat is toch ongelofelijk? Er komen jaarlijks meer dan 5 miljoen mensen op dat plein. Ik vraag me af of Amsterdam beseft wat het Museumplein voor de stad betekent. Het is echt het centrum van cultuur en toerisme."

Volgens velen is dat laatste een beetje doorgeslagen.

"Ik woon aan de Prinsengracht, en dat gezeur over drukte, ach. Ik ben er juist komen wonen omdat het zo druk is. Ik vind het geweldig. Als je naar buiten gaat, zijn er altijd mensen. Het enige wat in Amsterdam ontbreekt, is de handhaving. Iedereen doet maar wat. Het is levensgevaarlijk en iedereen rijdt rustig tegen het verkeer in. Handhaven is kennelijk te duur. Laten ze daar nou wat geld in steken."

De Amsterdam Art Fair en de KunstRai waren vorig jaar gelijktijdig. Dit jaar niet.

"De RAI vond het heel vervelend dat het gelijktijdig was. Dat vond ik vreemd. In Basel heb je tien beurzen gelijktijdig, in Miami honderd. Daar willen ze zo veel mogelijk tegelijk. Maar omdat ze er problemen mee hadden, heb ik het verschoven naar een ander tijdstip."

Amsterdam Art Fair. Van 25 t/m 29 mei op het Museumplein.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden