Beschuldiging Woody Allen nieuw leven ingeblazen: Allen v. Farrow vertelt de andere kant van het verhaal

Woody Allen met zijn pleegdochter Soon-Yi en de kleine Dylan, hier in de jaren tachtig. Links Moses Farrow. Beeld HBO
Woody Allen met zijn pleegdochter Soon-Yi en de kleine Dylan, hier in de jaren tachtig. Links Moses Farrow.Beeld HBO

De beschuldiging dat acteur en regisseur Woody Allen zich ooit heeft vergrepen aan zijn geadopteerde dochter Dylan, wordt nieuw leven ingeblazen in een vierdelige HBO-serie.

In 1992, ver voordat MeToo een begrip werd, was de gevierde filmmaker en meervoudig Oscarwinnaar Woody Allen verwikkeld in liefst twee schandalen rond zijn geadopteerde dochters. De privéperikelen bezegelden het einde van zijn relatie met Mia Farrow, maar zijn status als gewaardeerd filmmaker bleef ongeschonden, hoewel de affaires een ander licht wierpen op zijn opvallende voorkeur voor jongere vrouwelijke tegenspelers in zijn films. Pas de laatste jaren, sinds MeToo, heeft de reputatie van Allen flinke deuken opgelopen. Een vierdelige HBO-documentaire plaatst de affaires uit 1992 in dat andere daglicht.

Toen Woody Allen en de tien jaar jongere Mia Farrow in 1979 een relatie kregen, had Farrow al zeven kinderen, van wie vier geadopteerd. Een ervan was het Koreaanse meisje Soon-Yi, geboren in 1970. Tijdens hun twaalf jaar lange relatie maakten Farrow en Allen niet alleen dertien films samen, ze adopteerden ook twee kinderen, het jongetje Moses en het meisje Dylan. Daarnaast kregen ze in 1987 samen een zoon, Satchel, die zijn naam later in Ronan zou veranderen. Hoewel Allen al aan het begin van hun relatie had aangegeven ‘nul interesse’ in kinderen te hebben, was hij dol op Moses en Dylan. Op de vele homemovies in de docu­mentaire Allen v. Farrow zien we Allen vrolijk spelen met zijn kinderen rond hun villa in ­Connecticut.

Andere lading

Die beelden hebben echter al meteen een andere lading gekregen door de proloog waarin Allen zich in augustus 1992 op een persconferentie in het New Yorkse Plaza Hotel verweert tegen de beschuldiging dat hij zich op zolder zou hebben vergrepen aan zijn toen zevenjarige dochter Dylan. “Het enige waar ik schuldig aan ben, is verliefd worden op Soon-Yi,” luidde zijn verweer.

Dat Allen op zijn 57ste een relatie kreeg met zijn 21 jaar oude pleegdochter, werd al snel vergoelijkt door fans: beide partijen waren immers volwassen. Farrows beschuldiging dat Allen zich zou hebben vergrepen aan hun dochter Dylan werd afgedaan als wraakoefening van een bedrogen vrouw. Was die Farrow niet sowieso nogal hysterisch met haar adoptie­hobby, waarmee ze uiteindelijk tien geadopteerde kinderen zou verzamelen? Allen relativeerde de zaak met een typische grap: dat hij zijn dochter op een benauwde zolder zou ­hebben bepoteld, was onmogelijk vanwege zijn claustrofobie. Zijn carrière bleef ongeschonden, hij won in 2012 zelfs nog een vierde Oscar voor het script van Midnight in Paris.

Mediacircus

Allen v. Farrow vertelt de andere kant van het verhaal, bij monde van Mia Farrow en de in­middels 35-jarige Dylan Farrow. Dat Allen geen weerwoord krijgt – hij wilde niet meewerken aan de documentaire – wekt aanvankelijk irritatie op, doordat er een eenzijdig beeld ontstaat waarin onschuldige homemovies een andere lading krijgen. Maar naarmate de bewijslast zich opstapelt, kantelt de sympathie. Schokkend zijn de videobeelden waarop de zeven­jarige Dylan aan moeder Mia vertelt wat papa Woody met haar heeft gedaan – zelfs de grootste Allenfan kan na deze beelden moeilijk volhouden dat Mia Farrow haar dochter dit allemaal heeft ingefluisterd. Tot een rechtszaak over het vermeende misbruik kwam het destijds niet, omdat de openbaar aanklager de zevenjarige Dylan niet aan een mediacircus wilde blootstellen – een beslissing die hij in de documentaire de grootste fout uit zijn ­loopbaan noemt.

Dat de zaak een paar jaar geleden opnieuw aan het rollen kwam, heeft Dylan vooral te danken aan haar jongere broer Ronan, die als journalist voor The New Yorker eind 2017 een van de grootste aanjagers van de MeToobeweging was. Toen Allen bij de Golden Globes van 2014 een eerbetoon kreeg, reageerde Ronan op ­Twitter met een sneer naar het eerdere vermeende misbruik. Dylan schreef er vervolgens een stuk over dat geen krant durfde te publiceren. Pas nadat Michael Jackson, Bill Cosby en Harvey Weinstein van hun voetstuk waren getrokken, was de tijd rijp om ook Dylans zaak te heropenen.

Inmiddels distantiëren steeds meer acteurs zich van Allen en heeft hij moeite distributeurs te vinden voor zijn films. En komen ook meesterwerken als Manhattan in een ander daglicht te staan. Want was die romance tussen veertiger Allen en de 17-jarige Mariel Hemingway toen eigenlijk ook al niet koosjer?

Documentaire (vier delen)

Allen v. Farrow

Regie Kirby Dick & Amy Ziering