Plus

Bert Huisjes: 'Als je neutraal bent, ben je God'

Bert Huisjes (48), hoofdredacteur van WNL, ziet mogelijkheden nu de Mediawet er bijna is. 'We zoeken goede tv-makers, geen pratende hoofden.'

Bert Huisjes Beeld Cindy Baar

Voordat het interview begint, geeft Bert Huisjes nog even een rondleiding over de redactie van WNL in de Reguliersdwarsstraat. Daar bellen twintigers en dertigers de gasten bij elkaar voor Goedemorgen Nederland, WNL op Zondag en Opiniemakers. Het Geert Wildersinterview door de NOS, vorige maand, komt ter sprake.

"Ik denk dat de NOS voor een groot dilemma stond: als we hem keihard aanpakken, zijn we weer te links en als we kiezen voor een milde vraagstelling te rechts," zegt Huisjes. "Slecht was het zeker niet, maar Wilders interviewen is niet zo gemakkelijk. Hij schiet al snel in de stand waarin hij zijn eigen punt wil maken en dan ben je gezien."

Zouden jullie het grote Wildersinterview doen?
"Ja hoor, maar dan wel met de vrijheid om te knippen. Weet je wat leuk was? Laatst interviewde Rutger Castricum Wilders en toen zei Rutger opeens: zo'n hek om een azc, dat kan toch helemaal niet? Even was Wilders uit zijn comfortzone en daardoor werd het leuke televisie."

Is zo'n interview representatief voor media die niet weten of ze ongenuanceerde mensen in Geldermalsen aan het woord moeten laten?
"Het probleem is volgens mij dat de NOS onpartijdig moet zijn, terwijl neutraliteit niet bestaat. Als je nieuws brengt over de verbreding van de A4, dan bepaalt jouw politieke voorkeur of je een eekhoorntjesbeschermer óf juist een automobilist aan het woord laat. Het zou beter zijn als de NOS zegt: hier is onze linkse verslaggever met een zielig verhaal over eekhoorns. Als je neutraal bent, ben je God."

Moet je onderbuikwoede laten zien of kiezen voor de ­nuance?
"Het is een gegeven dat grote groepen mensen zich zorgen maken over de vluchtelingstromen. Vanuit onze conservatieve volksaard vragen we ons af of het wel goed blijft gaan zo als er mensen bijkomen met andere normen en waarden? Als een verslaggever is opgegroeid met de Volkskrant, gaat hij eerder op zoek naar mensen met een genuanceerde mening in Geldermalsen, maar de vraag is of die mening representatief is. Het is ook wel eens andersom: dan laten wij alleen mensen aan het woord die eruitzien als tokkies en vraag ik aan onze cameraman: was dat echt de gangbare mening?"

Welke rol heeft WNL daarin?
"Er zijn veel mensen die zich zorgen maken om Turken en Marokkanen die sissen en vrouwen 'hoer' noemen, gewoon omdat wij allemaal zijn opgegroeid met respect voor vrouwen. Die zorgen komen samen in het vluchtelingendebat en wij moeten daar de schijnwerpers op zetten. Helemaal omdat de NOS die zorgen over azc's lang heeft afgedaan als een lokaal protestje. Wij zijn er voor liberaal-conservatieve VVD- en CDA-stemmers, maar willen ook graag PVV'ers laten horen. Als je iets wegstopt, verliezen mensen het vertrouwen."

Toch zien uw medewerkers er vrij 'creatief binnenstads' uit. Zijn zij de aangewezen mensen om Geldermalsen in te duiken als er over een azc gestemd gaat worden?
"Mensen met oog voor bezorgde burgers hebben we altijd onvoldoende. Onze medewerkers hebben op de school voor journalistiek of op de universiteit gezeten, daarom vraag ik altijd naar de achtergrond van hun ouders. Als die allebei hebben gestudeerd, staan ze vaak wat verder af van 'gewone' mensen, maar het gaat er vooral om dat ze verder kijken dan hun eigen blikveld. Het neerkijken op een programma als Hart van Nederland zie je in de diepste boezem van de publieke omroep meer dan bij ons."

WNL op zondag blijft hangen rond de 300.000 kijkers.
"Het kan alleen meer worden als de dag begint met een journaal. Dan zou je al naar vierhonderdduizend kijkers gaan, maar de NOS werkt op zondagochtend niet. Daar zouden nog honderdduizend mensen bij komen als je in een goed rijtje programma's zou zitten. Vrije geluiden is een perfect programma, maar zo'n Azerbeidzjaanse fluit trekt nu eenmaal geen miljoenenpubliek."

Is het niet verleidelijk om puur te focussen op PVV-stemmers? Het zijn er veel, en PowNed wil toch van televisie af en alleen nog online uitzenden.
"Onze basis is het liberaal-conservatieve gedachtegoed van de VVD en het CDA. PowNed is trouwens helemaal geen rechtse omroep, maar bedoeld voor de jonge internetgeneratie. Die generatie bedienden ze met PowNews goed, maar Dominique Weesie heeft vijf programma's ingeruild voor zijn talkshow Studio PowNed. En nu dat niet werkt - ze bereiken honderddertigduizend oudere kijkers - wordt het een lastig verhaal."

Dus u constateert als voormalig PowNedbaas dat die omroep officieel mislukt is.
"Ze moeten zich opnieuw uitvinden, zeg ik. Ze hebben nog vijf jaar de tijd en als ze zuinig zijn, kunnen ze investeren in iets nieuws terwijl wij gewoon op dezelfde voet verdergaan."

Welke programma's gaat WNL nog maken?
"We komen binnenkort met een nieuwe serie over misdaad, gemaakt door Maaike Timmerman. Het gaat over geruchtmakende zaken en het effect op de betrokkenen. We zouden graag een heel goed politiek programma maken en we willen meer ondernemersverhalen, zoals Fokke de Jong van Suitsupply, die tegen de stroom in pakken verkoopt. We zoeken goede makers die echt tv maken in plaats van dat je bij ons altijd pratende hoofden ziet."

Beeld Cindy Baar

Bent u blij met de nieuwe Mediawet?
"Ik was heel blij met de plannen van Sander Dekker, omdat het bestel een pervers systeem was waarin omroepen subsidie kregen omdat ze gratis lakens weggaven. Het is goed dat omroepen moeten bewijzen waarom ze op aarde zijn. Waarom moet De Gevaarlijkste Wegen Van De Wereld gemaakt worden door BNN?"

Blijft er wel voldoende over? De inzet van Dekker was minder entertainment, maar dat bleek kansloos te zijn.
"Ik vind dat NPO-directeur Frans Klein aan zijn sandwichformule moet kunnen bouwen met een combinatie van inhoud en plezier, waarmee je kijkers trekt. Op die manier zorg je namelijk wel dat er negenhonderdduizend mensen naar Pauw kijken. Het leuke aan liberalen als Dekker is dat ze de werkelijkheid een beetje veranderen door groot in te zetten. Zijn optreden in DWDD werd belachelijk gemaakt door iedereen, maar misschien zei hij wel expres dat hij niet veel tv kijkt. Zo belangrijk is het ook weer niet natuurlijk."

Het gaf wel munitie aan Maxbaas Jan Slagter, die er helemaal over losging.
"Slagter deed precies hetzelfde als Dekker: iets extreems beweren om ergens in het midden uit te komen. Slagter had het over 'Berlusconi' en 'Poolse toestanden' en Dekker doet ook aan framing door de publieke omroep als subsidievreters weg te zetten. Maar ja, vroeger gingen alle omroepen met hun actualiteitenprogramma's naar Afrika om zielige kinderen te filmen, gewoon omdat er geld voor was. Dat is nu voorbij."

CV
Geboren 11 januari 1968
Opleiding Journalistiek Zwolle, Politicologie aan de UvA
Loopbaan Onderzoekjournalist bij Feike Salverda (1993-1996), verslaggever AD (1996-2004), misdaadverslaggever Telegraaf (2004-2011), programmadirecteur PowNed (2011), hoofdredacteur WNL (2011-heden). Schreef boeken met Telegraafpartner John van den Heuvel over o.a. Willem Holleeder, de Hells Angels en Ferdi E.

Opgebiecht

Leermeester: "De te vroeg overleden Feike Salverda, voormalig onderzoeksjournalist bij Vrij Nederland en later een van de eerste onderzoeksjournalisten op tv met Gouden bergen. Hij sprak net zo makkelijk met een minister als met iemand die een viskar had."

De beste uit het vak: "Het is knap hoe de Vara onder Frans Klein weer helemaal op de journalistiek is gedoken waardoor het met DWDD, Pauw & Witteman en Zembla weer echt een progressief gezicht kreeg."

De slechtste uit het vak: "Iedereen maakt fouten. Joost Oranje, eindredacteur van Nieuwsuur, is een goede journalist, maar hij had de onderwereld-PR in de bonnetjesaffaire moeten doorzien."

Het beste advies gegeven: "Ga er altijd op af. Ik liep stage bij NRC Handelsblad waar Harm van den Berg de KEP-affaire onthulde. Die firma KEP zou de nieuwe paspoorten gaan maken, maar toen Harm op een dag ging kijken bij hun kantoor bleek daar helemaal geen bedrijf te zitten."

Het slechtste advies: "Ga nooit bij de publieke omroep werken. Ik heb ook het advies gekregen om hoofdredacteur te worden bij De Telegraaf, maar dik vijftig mensen ontslaan leek me niet zo leuk."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden