Plus

Beroepskoppelaar Ebbinge: 'Vrouwen zijn jagers geworden'

Pier Ebbinge helpt de top van de samenleving het geluk te vinden, zijn contactadvertenties zijn befaamd. Over de liefdes­makelaar schreef Mark Koster Cupido van de Rijken, dat deze week verschijnt.

Pier Ebbinge: 'Het leven heeft mij opgeleid om dit te doen'Beeld Marc Driessen

Eigenlijk vond hij het niet nodig, een boek over zijn werk. Maar Mark Koster, journalist bij zakenblad Quote, was zo enthousiast dat Pier Ebbinge (79) zich liet overhalen. Bovendien was het een kans om nog iets te doen met zijn eigen boek, dat hij een paar jaar geleden schreef en de drukpers nooit haalde.

"Dat was een goed boek, maar het was saai om te lezen," zegt Ebbinge. De adviezen uit het boek zijn nu in delen opgenomen in Cupido van de Rijken, dat morgen verschijnt.

Bij het grote publiek is Ebbinge vooral bekend van zijn advertenties in de zaterdagedities van NRC Handelsblad, de Volkskrant en Het Financieele Dagblad. Staccato geschreven aanbevelingen van welgestelde 'opdrachtgevers', zoals Ebbinge zijn clientèle noemt. Ze lezen als korte gedichten, met weloverwogen en archaïsch aandoende bewoordingen waarin werk, hobby's en eisen aan de gezochte levenspartner elkaar vlug opvolgen.

Afschrijfbrief
"Een goede advertentietekst trekt aan en stoot af," zegt Ebbinge. Aan de teksten besteedt hij dan ook veel aandacht. "Soms word ik 's nachts wakker en denk ik: vierde regel van boven, rechts, dat woord moet ik vervangen. Die advertenties van mij, die worden gelezen alsof het columns zijn. Ze moeten echt goed zijn."

Wie zich in een advertentie herkent, kan via de website van Ebbinge reageren. Dat gebeurt niet via een simpele like of swipe. Wie de reageerknop aanklikt moet een flinke vragenlijst invullen met vragen die variëren van plannen voor de komende vijf jaar en favoriete boeken, tot hoeveel uur er per dag achter de computer wordt doorgebracht.

Per opdrachtgever krijgt Ebbinge zo'n honderd ingevulde vragenlijsten binnen, met uitschieters richting de tweehonderd. De ongeschikte kandidaten pikt Ebbinge er met gemak uit. "Er zijn veel mensen die reageren omdat ze denken: dat lijkt mij wel wat, terwijl ze zich niet hebben afgevraagd of ze bij die persoon passen." Die krijgen van Ebbinge een vriendelijke afschrijfbrief, die hij per opdrachtgever aanpast.

Defensiemechanismen
Uit de vragenlijsten kiest hij uiteindelijk tussen de zes en acht personen uit, die hij benadert voor een uitgebreid interview. "Je zou het interview kunnen vergelijken met een anamnese. Als ik tweeënhalf uur iemand tegenover me heb, dan weet ik helemaal precies hoe die persoon in elkaar zit in relatie tot het leven."

"Mensen worden gevormd door het leven dat ze achter zich hebben, en daar wil ik achter komen. Wat zijn hun reflexen? Hun defensiemechanismen? Wat zijn leuke kanten, en minder leuke kanten? Vaak zijn mensen zelf ook blij met het interview, want ze leren veel bij over zichzelf."

De laatste fase is het voorstellen van de, naar Ebbinges mening, mogelijke partners aan de opdrachtgever. Een lunchafspraak, of uit eten in een goed restaurant. Het liefst een paar keer en rustig aan. Als ze na vier maanden nog afspreken, zit Ebbinges taak erop, dan is de kans groot dat er een langdurige relatie uit voortkomt.

Ebbinges werkwijze staat in schril contrast tot hoe het gros van de mensen in het internettijdperk op zoek gaat naar een relatie. Datingweb­sites en -apps maken het de moderne single makkelijk om andere singles te ontmoeten, maar oppervlakkigheid ligt op de loer, waarschuwt Ebbinge. "Vaak gaat het dan toch om lichamelijk contact, zelfs als mensen zeggen dat ze op zoek zijn naar een bestendige relatie."

Snoepje van de week
Bovendien weten mensen soms zelf niet goed wat ze zoeken, of wat voor partner geschikt zou zijn. Ook daar helpt Ebbinge bij. Want opdrachtgevers hebben misschien wel een kwaliteitenlijstje in hun hoofd, daar trekt de koppelaar zich niets van aan.

"Ik kom weleens vrouwen en mannen in mijn werk tegen die precies weten wat ze willen en dan denken ze: ik schakel Ebbinge in en dan krijg ik het snoepje van de week dat ik graag wil hebben. Zo werkt het niet. Ze moeten er zelf ook verdomd hard aan ­werken. Als iemand star blijft en niet mee wil gaan in mijn werkwijze, kan ik die persoon niet helpen."

Sommige mensen zijn onbemiddelbaar, zegt Ebbinge, want wie echt een partner wil, moet ook bereid zijn om door de buitenkant te kijken en mensen die misschien op het eerste gezicht niet aan de criteria op het wensenlijstje voldoen, een kans te geven. "Je kunt niet de kat uit de boom kijken die eerste date, ook mijn opdrachtgevers moeten zich laten zien. En dat kan soms best wennen zijn."

Het bestand van Ebbinge bestaat vooral uit de top van de samenleving, want aan de bemiddeling door Pier Ebbinge Relationship hangt een prijskaartje. Een opdracht geven kost, inclusief btw en advertentiekosten, 20.000 euro en als er een match tot stand komt krijgt Ebbinge ook nog een succesfee van in elk geval 20.000 euro. Behoorlijke bedragen, maar voor zijn opdrachtgevers geen probleem, zegt Ebbinge.

Jagers
"Als ik slaag heeft het voor mensen zo veel waarde, dat is ongelooflijk. Eigenlijk onbetaalbaar." Wie denkt dat mensen met dat geld de mannen of vrouwen van zich af moet slaan en makkelijk aan een partner komen, heeft het mis. Ebbinge heeft het druk zat. "Juist mensen van wie je denkt: die vindt zo iemand, blijven vaak alleen. Het zijn bijzondere mensen en daar moet ik een bijzondere partner voor vinden."

€20.000

Een opdracht geven kost, inclusief btw en advertentiekosten, 20.000 euro.

Wat opvalt in het boek en op de website van Ebbinge, waar alle advertenties terug te lezen zijn, is dat veel opdrachtgevers succesvolle vrouwen zijn tussen de veertig en zeventig. Jong oud, beschrijft Ebbinge ze. Vaak gescheiden, soms met kinderen en in elk geval met een veeleisende carrière. "Vrouwen zijn jagers geworden," zegt Ebbinge. En juist voor succesvolle vrouwen is het soms moeilijk een geschikte man te vinden.

Aan de ene kant is de emancipatie debet, denkt Ebbinge, waardoor zowel mannen als vrouwen erg 'ik-gefocust' zijn geworden en zich minder makkelijk aanpassen aan een partner. Ook traditionele genderrollen spelen mee. Zo zijn er toch nog mannen die zich geïntimideerd voelen door een vrouw die succesvoller is dan hijzelf.

"En tegelijkertijd willen ook veel vrouwen, hoe succesvol ze ook zijn, een man die nóg succesvoller is," analyseert Ebbinge. Een gat in de markt dus, dat Ebbinge met zijn bureau probeert te dichten.

Gevoel troef
Ebbinge, die zich in zijn carrière van marketingjongen tot oprichter van een succesvolle headhuntingpraktijk ontwikkelde, pakt het koppelen van geliefden aan zoals hij bedrijven aan bestuurders verbond. Voor Ebbinge is de transfer van het bedrijfsleven naar het privé­leven dan ook geen opvallende. "Het leven heeft mij opgeleid om dit te doen," zegt hij.

Altijd was hij al geïnteresseerd in wat mensen beweegt en wat maakt dat ze doen wat ze doen. Als tiener bestudeerde hij de theorieën van psycholoog Alfred Adler, en zijn hele leven ging er een stapel psychologieboeken mee op vakantie. "Ik ben psycholoog, maar ik ben er niet voor opgeleid."

Net als in de marketing en het vinden van een goede bestuurder, is kennis van mensen noodzakelijk voor een succesvolle match. "Ik ben partner searcher zoals ik een executive searcher was. Bij het vinden van een goede bestuurder was ratio troef, nu is gevoel troef, dat maakt het wel moeilijker."

Niets vindt Ebbinge mooier dan zijn huidige beroep, waarvan hij ook weet dat het zijn laatste zal zijn. "Ik ben nu nog een jonge man, maar dat blijf ik niet voor altijd," zegt hij lachend. Langzaamaan is hij dan ook een zoektocht begonnen naar een opvolger. Veertig mensen meldden zich al, maar de vacature staat nog open. "Er is geen tweede Pier Ebbinge, dat weet ik ook. Maar ik zou het jammer vinden als mijn methoden en werkwijze zouden verdwijnen."

Mark Koster: Cupido van de Rijken, Achter de ­Schermen bij Pier Ebbinge Relationship. Tao Publishers, €20.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden