Bero Beyer (IFFR) wordt nieuwe directeur Filmfonds

Bero Beyer (49) wordt per 1 maart 2020 de nieuwe directeur-bestuurder van het Nederlands Filmfonds. Hij volgt Doreen Boonekamp op, van wie de maximale benoemingstermijn in ­oktober verstrijkt.

Bero Beyer. De nieuwe directeur en bestuurder van het Filmfonds, momenteel nog ­directeur IFFR. Beeld ANP Kippa

“Met Bero Beyer krijgt het Fonds een ervaren, kundige en bevlogen nieuwe directeur-bestuurder met grote artistiek-inhoudelijke en zakelijke kennis van film en een breed netwerk in de snel veranderende internationale filmsector,” aldus Laetitia Griffith, voorzitter van de raad van toezicht van het Filmfonds. “Wij zijn ervan overtuigd dat hij zal blijven zorg­dragen voor verhoging van de kwaliteit, diversiteit en zichtbaarheid van Nederlandse films.”

Beyer heeft zijn sporen verdiend in de (inter)nationale filmindustrie. In 2000 begon hij zijn eigen productiehuis, Augustus Film, waarmee hij films (co)produceerde als Rana’s Wedding (2002), Paradise Now (2005; genomineerd voor de Oscar voor ­beste niet-Engelstalige film) en ­Atlantic (2014). Van 2013 tot 2015 werkte Beyer ook voor het Filmfonds; als filmconsulent voor arthousefilms en internationale producties adviseerde hij regisseurs over de ontwikkeling en productie van hun films.

In augustus 2015 werd hij benoemd tot directeur van het International Film Festival Rotterdam (IFFR), als opvolger van Rutger Wolfson. Beyer zal in januari 2020 nog leidinggeven aan de 49ste editie van het IFFR. Peter Schrurs zal van 3 oktober tot het aantreden van Beyer ­interim-directeur en -bestuurder van het Filmfonds zjn.

Beyer: “De afgelopen jaren heb ik voor IFFR mijn liefde voor film in zijn vele vormen over willen dragen. Cinema van kort tot lang, van fictie tot documentaire en hybride, episodisch of geanimeerd, van toegankelijk tot experimenteel. Ik kijk er enorm naar uit om mij na de 49ste editie van IFFR vanuit het Filmfonds in te zetten voor Nederlandse cinema waar men zich in kan herkennen en door geïnspireerd raakt.”

Wat gaat u anders doen dan uw voorganger?

“Ik vind dat Doreen het fantastisch heeft gedaan. Ik heb diep respect voor haar enorme dossierkennis, haar vechtersmentaliteit en alle dingen die ze voor elkaar heeft gekregen. Niet alleen is de belangrijke ‘cash ­rebate’ tot stand gekomen (geld voor binnen- en buitenlandse filmmakers die hun productie in Nederland opnemen, red.), maar onder haar leiding hadden we na veertig jaar eindelijk ook weer eens een film in de Gouden Palmcompetitie van Cannes. Ze heeft het te gek gedaan. Ga ik veel dingen anders doen? Je doet het natuurlijk per definitie anders, omdat de tijden supersnel veranderen.”

Verlaat u IFFR niet alweer heel snel?

“Ik kijk ernaar uit om in januari nog leiding te geven aan de 49ste editie, en dan heb ik er vijf gedaan. Een half decennium! Het is ook typisch Rotterdam om dan weer het veld te ruimen voor nieuwe, verse ideeën.”

Kijkt u uit naar de première van Kruimeltje 2?

“Ik heb daar ontzettende zin in. Ik kijk die films ook. Ik heb een brede smaak; ik kijk echt alles, van hoog tot laag, van links tot rechts, van kort tot lang, van experimenteel tot heel toegankelijk, van guilty pleasures tot lekkere familiefilms. Weet je wat belangrijk is? Dat je met hart en ziel een goede film wilt maken. En hoe beter je je best doet een goede film te maken, hoe groter dan kans dat er ook een publiek voor te vinden is. Of het nu Kruimeltje is, of Brimstone of ­Dirty God; als je er energie en passie in legt, krijg je iets bijzonders.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden