Plus Jeugdtheater

Beeldvorming is alles bij Heidi Pippi Sissi Ronnie Barbie

In de jeugdvoorstelling Heidi Pippi Sissi Ronnie Barbie van HNTjong creëren regisseur Eva Line de Boer en decorontwerper Tim Vermeulen een mengelmoes van referenties aan jeugdidolen van vroeger en vandaag.

Scenefoto Heidi Pippi Sissi Ronnie Barbie in Het Nationale Theater. Beeld Bowie Verschuuren

Ze buitelt van de ene verbazing in de andere, als Alice door het konijnenhol. Heidi (Kimberley Agyarko) is weggeplukt van haar alpenweide met edelweiss en geitenmelk en door een actiefiguur in motorpak (de motor zelf is hij kwijt) gestort in de voor haar volstrekt onbekende digitale wereld. Een wereld van vlogs, gifjes en Insta.

In de jeugdvoorstelling Heidi Pippi Sissi Ronnie Barbie van HNTjong creëren regisseur Eva Line de Boer en decorontwerper Tim Vermeulen een mengelmoes van referenties aan jeugdidolen van vroeger en vandaag, dat het verhaal van Heidi losjes als vertrekpunt neemt. Het grote, onbekende Frankfurt uit de romans van Johanna Spyri is hier het wereldwijde web. En naarmate Heidi daar verder in tuimelt, raakt het idyllische heuvellandschap (gemodelleerd naar een spelletje mollenmeppen) steeds verder bezaaid met barbies, actie­figuren en poppenhuizen.

De drie jonge acteurs filmen zichzelf en dat speelgoed met handcamera’s, wat geprojecteerd wordt op een scherm als van een enorme smartphone. Net als in het echte leven eist dat scherm soms meer de aandacht dan je zou willen, maar de wissel­werking tussen dat ‘perfecte’ plaatje en de heerlijk rommelige totstand­koming ervan op het toneel werkt goed, mede dankzij het spel van – naast Agyarko – Jessie Wilms en ­Roben Mitchell, die hun rollen met een fijne knipoog spelen.

Meer offline interactie

Beeldvorming is alles. De gender­fluïde Sissi, de stoere rapper Ronnie; iedereen die Heidi ontmoet, speelt een versie van zichzelf online. Iets wat nog benadrukt wordt doordat de acteurs meerdere rollen spelen, soms voor ons oog van rol wisselend. De speelsheid die daarin gelegd wordt, is cruciaal.

Want hoewel Heidi Pippi Sissi Ronnie Barbie uiteindelijk pleit voor meer offline interactie, is er ook begrip voor de (schijn)veiligheid die dat scherm biedt om te experimenteren en erkent de voorstelling dat het uitproberen van versies van jezelf ook gewoon onderdeel is van kind zijn.

Of dat nou is op zolder met een verkleedkist, of met een filter op Instagram.

Jeugdtheater (10+)

Heidi Pippi Sissi Ronnie Barbie
Door HNTjong
Gezien 13/9, Den Haag
Te zien 4/10, De Krakeling

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden