Plus

Beeldenroute Zuidas combineert kunst en corporate

Wie op de Beethovenstraat de A10 passeert, wordt aan de Zuidaskant op rechts verrast door een gele zee. Een groepje bouwborden is door Rosa ­Sijben bedekt met een monochrome laag verf.

Het monochrome geel detoneert in deze omgeving. Beeld Cecile Mullens

Het is een warm soort geel: zomer en rijpe maïs. Maar ook: gevaar, revolutie, jaloezie. Het is een ambigue code, die extra detoneert in deze überrationele omgeving van banken en advocatenkantoren. De vorm van de borden refereert wel aan het leven in de glazen torens. Ze volgen de beeldschermverhoudingen van 2:3 of 16:9.

Sijbens 'situationele choreografie' maakt deel uit van Get Lost. Bij de eerste editie in 2015 bewees de beeldenroute zich al als het avontuurlijke zusje van Art Zuid.

Niet alleen wordt er meer risico genomen door jonge, soms onervaren kunstenaars te selecteren. Ze worden ook nog eens gekoppeld aan bedrijven aan de Zuidas. Kunst en corporate gaan echt een ­relatie aan, wat best wat vraagt van beide partijen.

Windsterkte
De twaalf werken van elf kunstenaars worden bij elkaar gehouden door het thema Code of Conduct. De formele kantoortaal, waar je bij zo'n term al snel aan denkt, wordt door Johannes Büttner door de mangel gehaald.

Een computerprogramma plukt willekeurige woorden van de website van opdrachtgever Flow Real Estate en laat ze verschijnen op een vlag. Dat levert poëtische slogans op als 'Structural Commitment Constructs'. Afhankelijk van de windsterkte bewegen de letters sneller. De mens levert de boodschap, de natuur het ritme.

In het ABN Amropaviljoen Circl zet Monira al Qadari vraagtekens bij de olie-industrie die onze economie overeind houdt. De Koeweitse kunstenaar laat plastic boorkoppen zweven boven sokkels. Ze zijn als begerenswaardige juwelen en ademen dezelfde mystiek als de verhalen die in Al Qadari's thuisland de olierijkdom bestempelen als godsgeschenk.

Slinky
Marek van de Watering ging een intensieve samenwerking aan met het personeel van Loyens & Loeff. In workshops liet hij de advocaten hun kantoor definiëren in tekeningen en woorden.

Het logo, de generieke missionstatements, maar ook de naam van de barista graveerde hij in een zwerfkei die nu voor de deur ligt.

Een aluminium kopie legde hij bij de bouwplaats waar het nieuwe kantoor komt, als een omineuze meteoriet. Geen dor beleidsdocument bepaalt hier de toekomst, maar een bijna goddelijke aanwijzing.

Sommige werken van Get Lost passen zo goed in hun omgeving dat het lijkt alsof ze er altijd zijn geweest. De reusachtige traploper van Simon Wald-Lasowski en Sajoscha Talirz op de entree van het Tripolisgebouw volgt perfect de kleurstelling van de kozijnen. Architect Aldo van Eyck, bouwer voor 'de spelende mens', zou de slinky geweldig hebben gevonden.

Get Lost

Waar Kunstroute rond de Zuidas
Te zien t/m 22/9
Info www.getlost-artroute.com

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden