PlusInterview

Beeldend kunstenaar Berend Strik maakt weer uitstap naar muziektheater

Af en toe maakt beeldend kunstenaar Berend Strik een uitstapje naar muziektheater. The Inclusion of the Excluded mixt visuals, opera, percussie en urban dans. De avond eindigt met een choreografie waaraan iedereen kan meedoen. 

Tekening van Berend Strik, The Inclusion of the Excluded. Beeld Berend Strik

Wie zijn atelier binnenkomt, kan niet om de stikwerken heen waarmee de Amsterdamse kunstenaar Berend Strik (1960) internationale faam verwierf. Aan de muur een werk dat af is, op de werktafel een groot exemplaar waarop talloze minuscule lapjes stof met spelden op hun plaats zijn geprikt, maar die nog niet zijn vastgenaaid.

Even verderop hangen foto’s van de glas-in-loodramen die Strik samen met Hans van Houwelingen voor Paradiso ontwierp. Historische momenten uit onze recente geschiedenis: het eerste homohuwelijk, Dolly het gekloonde schaap, een boot vol mensen op weg naar een ander land en meer geluk.

“Allemaal werken die het resultaat zijn van langlopende trajecten,” stelt Strik. “Daarom heb ik mijzelf de afgelopen tijd de opdracht gegeven elke dag een tekening te maken op basis van de dingen die opdoemen in mijn geheugen of in het dagelijks leven.” Inspiratiebron vormt I Remember, het boek met de herinneringen van Joe Brainard dat later ook werd verfilmd.

Onder andere Lionel Richies Hello (Is It Me You’re Looking For?), William Shakespeares monoloog uit Hamlet ‘To be or not be’ en Greta Thurnbergs boze gezicht en geheven vingertje (How dare you!) kwamen zo de afgelopen tijd in Striks collectie terecht. Samen met operazangeres Lies Vandewege selecteerde hij daaruit vijftig tekeningen voorzien van teksten, die gecombineerd met Giacomo Puccini’s bekende O mio babbino caro het grid vormen van een ‘libretto’.

Warm onthaal

Tijdens het door Strik geïnitieerde The Inclusion of the Excluded in Paradiso verklankt Vandewege de tekeningen, die hij zelf als debuterend vj ter plekke voor een camera schuift, zodat ze voor iedereen op de muur te zien zijn.

Het tweetal draagt een creatie van mode­ontwerper Karim Adduchi. Kunstenaar Cindy Moorman en het Van Abbemuseumkoor zorgen ervoor dat het publiek warm onthaald wordt. Componist en drummer Gerri Jäger levert een energiek potje percussie, dat dankzij Meeus van Dis een symbiose aangaat met het licht. De jonge kunstenaar Joan Rincon bedacht samen met maar liefst dertig dansers een grande finale.

Al met al een eclectische collage die morgenavond in de poptempel tot stand komt. “Spannend,” zegt Strik, “maar dat is geen reden om het te laten.”

The Inclusion of the Excluded / Berend Strik, Joan Rincon e.a.: 23/1 in Paradiso 

Kunstenaar Joan Rincon

“Ik ga mezelf exposeren,” zegt Joan Rincon (Aruba, 1995). “Leigh Bowery is mijn grote inspirator. Eigenlijk ben ik heel verlegen, maar ik hou van extravagante outfits en werk graag met kleurrijke make-up en stoffen. Iedereen doet elke dag aan performancekunst, vind ik. Elke dag bepaal je zelf hoe je eruitziet en welke persoon je wil zijn. ‘We are born naked, the rest is drag.’ Dat hoorde ik de Amerikaanse drag queen RuPaul in een interview zeggen en dat is iets waarin ik ook geloof. Voor The Inclusion of the Excluded heb ik onder andere een masker van textiel voor mezelf gemaakt, zodat ik een opvallende verschijning ben en tegelijkertijd anoniem.”

“Toen ik voor dit project werd uitgenodigd dacht ik meteen aan al die verschillende groepen die vechten voor hun rechten, waaronder alle lhbt’ers. Ik ben begonnen met het schetsen van twee tribes die eerst tegenover elkaar staan en uiteindelijk een grote, gevarieerde groep vormen.”

“Om dat idee te vertalen naar dans werk ik samen met urban/hiphopdanser en docent Mellery Garcia Turbi. We hebben dertig dansers, tussen de 15 en 30 jaar uit Arnhem en Den Haag. Een heel gemengde groep, maar iedereen werkt erg goed samen. Je ziet dat dans hun grote passie is. Ze bewegen op ritmische muziek uit de hele wereld, die ik lever, net als het lichtontwerp. De kostuums wilde ik ook graag zelf maken, maar dat werd te veel. Nu heb ik combinaties gemaakt van een aantal losse onderdelen en dingen die ze al hadden.”

“Het lijkt mij fantastisch om in de toekomst vaker met dansers te werken. Tijdens de repetities kreeg ik zelf enorm veel zin om mee te dansen. Hopelijk gebeurt dat morgen ook met het publiek en wordt het een groot feest.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden