Bedrijven pikken graantje mee van buzz rond nieuwe iPhone

Alle ogen in de smartphonewereld waren een dag lang volledig gericht op Apple. Het bedrijf uit Cupertino kondigde op grootse wijze zijn nieuwe iPhone-modellen aan, wat heel wat media-aandacht opleverde. Andere bedrijven probeerden op ludieke wijze een graantje mee te pikken.

Stig Geukens
null Beeld afp
Beeld afp
null Beeld Denny's
Beeld Denny's

Het zijn duidelijk niet alleen concurrerende technologiebedrijven die een plaatsje in de spotlights probeerden te bemachtigen. De Amerikaanse fastfoodketen Denny's pakte uit met een leuk antwoord op de gouden iPhone 5S, door te stellen dat hun pannenkoeken altijd een gouden kleur hebben.

undefined

De Amerikaanse tak van smartphonemaker Nokia is van mening dat de gekleurde iPhones verdacht veel op Nokias Lumia-reeks lijkt. Het bedrijf postte dan ook een foto op Twitter met de tekst 'Imitatie is de beste vorm van gevlei', en daaronder de lineup van Nokia-smartphones.

Microsoft, de nieuwe eigenaar van Nokia, wilde op zijn beurt het mobiele besturingssysteem Windows Phone in de verf zetten. Daarvoor legde de softwaremaker in een tweet uit wat de 5 S'en van het systeem zijn.

Concurrent smartphonemaker HTC vindt de iPhone 5S meer van hetzelfde. Het Taiwanese bedrijf raadt lezers in een tweet dan ook aan voor een echte verandering te kiezen. Huidige iPhone-gebruikers kunnen hun toestel inruilen voor een HTC One.

In weer een andere tweet wordt naar de camera van de iPhone gekeken. Apple vond zichzelf innovatief door de grootte van een pixel aan te passen, zodat meer licht kan worden opgevangen. HTC deed dat echter al eerder met de One, en met nog grotere pixels. Vandaar het bericht dat 2 groter is dan 1,5.

null Beeld kos
Beeld kos

Motorola, het dochterbedrijf van misschien wel de grootste Apple-concurrent Google, was er ook als de kippen bij. De tweet hierboven werd zo snel gepost, dat die later weer verwijderd werd. In het bericht vraagt de Amerikaanse smartphonebouwer zich af of iemand zich de laatste keer herinnert dat hij of zij opgewonden werd om vingerafdrukken af te staan.

Niet alleen Nokia legt de focus op de felle kleuren van de nieuwe iPhone 5C. McDonald's, een andere Amerikaanse fastfoodketen, plaatste een foto van twee bakjes Mighty Wings. Ernaast staan vijf potjes met kleurrijke sausjes.

Tot slot nog enkele bedrijven die iets minder origineel uit de hoek komen. Zo kochten concurrenten LG en Samsung simpelweg advertenties. Daarbij werden tweets van de bedrijven getoond bij zoekwoorden als 'Apple' of 'iPhone'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden