Plus

'Beau maakt het makkelijk om je in een ander in te leven'

Waar Beau van Erven Dorens (47) ooit bekend stond om luchtige televisie en een reeks geflopte programma's, won hij donderdagavond twee Televizier-prijzen. "Beau maakt het makkelijk om je in een ander in te leven."

Beau Five Days Inside is uitgeroepen tot beste tv-programma van het jaar. Beeld ANP

Het regent sinds een jaar prijzen en nominaties voor Beau van Erven Dorens.

En met zijn programma Beau Five Days Inside ging hij er donderdagavond met de belangrijkste prijs vandoor; de Gouden Televizier-Ring voor het beste tv-programma van het jaar. Ook werd hij gekozen als beste presentator, boven Humberto Tan en Johnny de Mol.

Twee jaar terug maakte hij The Amsterdam Project, waarin hij vijf Amsterdamse daklozen volgde terwijl ze met tienduizend euro probeerden hun leven weer op de rails te krijgen. Het programma werd genomineerd voor de Zilveren Nipkowschijf en won twee tv-beelden. De Nipkow-jury noemde het 'een gouden format met precies de juiste presentator'. Opvallend, omdat zijn imago er tot een paar jaar daarvoor heel anders uitzag.

Van Erven Dorens begon zijn carrière in 1996 op radiozender Talk Radio. Daar zocht hij al het randje op door in het programma Oh Beau een ruit in te gooien op het Binnenhof en te presenteren vanaf de poolcirkel. "Ik werd op Beau gewezen door Jos Bergenhenegouwen, die jarenlang de stem van Veronica was," zegt Bert van der Veer, regisseur, mediakenner en ex-programmadirecteur van RTL 4. "Hij zei dat ik eens naar hem moest luisteren. 'Een presentator die durft, die een beetje brutaal is, cynisch én grappig.' Dat heb ik braaf gedaan, en hem uitgenodigd voor een gesprek. Ik zie Beau nog aankomen, in zijn lange oliejas. Hij vindt het vreselijk als ik het zeg. Maar ik heb hem binnengehaald."

Talent
Het eerste programma dat Van der Veer met Van Erven Dorens maakte was Alles voor de kijkcijfers, waarin hij met kijkers en programmamakers reflecteerde op shockerende filmpjes. Geen bijster groot succes, maar voor Van der Veer was het duidelijk dat Van Erven Dorens talent had. Hij mocht RTL Live gaan doen met Minoesch Jorissen, het tweede seizoen van Big Brother presenteren, en maakte Beaulywood, Beau Rivage en Beau - programma's die minder goed uit de verf kwamen.

Het grote succes kwam met RTL Boulevard, in 2001. De talkshow waarin met veel snelheid en grappen nieuwtjes over entertainment, het koningshuis en misdaad werden besproken, trok een gigantische hoeveelheid kijkers. "De combinatie met Albert Verlinde was een uitstekende. Wat Albert interessant vond, vond Beau per definitie oninteressant. Dat gaf altijd een leuke frictie. Dan zag je Beau kijken: kómt-ie weer met een musical. Beau doet nu nog af en toe Boulevard. Ik vind hem nog steeds de beste van het stel."

Na Boulevard zwierf Van Erven Dorens langs de mislukte tv-zender Talpa, zat hij nog even bij RTL, om uiteindelijk neer te strijken bij SBS. Een opmerkelijk programma dat hij daar maakte was Hole in the Wall met Gerard Joling. BN'ers moesten zich in allerlei rare bochten wringen en hun lijf door gaten in een bewegende muur persen, om te voorkomen dat ze in een bak water vielen. Het deed zijn imago weinig goed. "Het probleem was dat je niet goed wist wat je aan hem had," zegt Van der Veer. "Was hij nou een amusementspresentator, of een inhoudelijke? Net als bij Humberto Tan die van een talkshow naar Dance, Dance, Dance ging."

RTL
'Ik ben nou eenmaal gezakt op de celebrityladder,' vatte Van Erven Dorens het in 2015 samen in Volkskrant Magazine, toen hij zijn vertrek bij SBS aankondigde. Toenmalig programmadirecteur Erland Galjaard haalde hem terug naar RTL. Door The Amsterdam Project, 5 jaar later en zijn uitstekende invalbeurt in RTL Summer Night bloeide hij op.

Tv-producent Vincent ter Voert kocht in die tijd het Noorse format van Five Days Inside, een documentaireserie waarin een presentator vijf dagen verblijft in instellingen als een hospice of brandwondencentrum. "Meerdere omroepen toonde interesse, maar toen RTL Beau als presentator voorstelde, gaf dat absoluut de doorslag met hen in zee te gaan."

Volgens Ter Voert is het vooral van belang dat je in zo'n gevoelig programma een presentator zet die zichzelf kan wegcijferen en oprecht geïnteresseerd is. "Daarbij is Beau een uitstekende spons van indrukken en emoties, die hij ogenschijnlijk makkelijk spiegelt met de kijker. Hij werd ook heel vaak emotioneel tijdens de opnames. Als we veronderstellen dat mensen tv kijken omdat ze geïnteresseerd zijn in de ander, maakt Beau het ons makkelijk om iets in die ander te herkennen en ons in te leven. Dat is de kunst van een ware betrokken verslaggever."

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden