Beats is een verdomd aanstekelijke film over Britse ravecultuur

In 1994 werd in Groot-Brittannië de ‘Criminal Justice and Public Order Act’ aangenomen, een wet die het verbood om met meer dan twintig mensen samen te komen om te luisteren naar muziek die ‘geheel of voornamelijk wordt gekenmerkt door een opeenvolging van repetitieve beats’.

Oftewel: een verbod op raves, de undergroundfeesten van de opkomende housecultuur. Die namen de functies over die punk een generatie eerder had gehad – een combinatie van protest en hedonisme. En dus werd het een boeman voor de hoge heren in Westminster, memoreerde regisseur Brian Welsh vorige maand op het Parool Film Fest, waar zijn film Beats een voorpremière had.

Welsh was in de jaren negentig zelf een fervent raver. Hoewel het aanstekelijke Beats is gebaseerd op een gelijknamig toneelstuk van Kieran Hurley, klinkt de persoonlijke ervaring van Welsh door in elke scène.

In het Schotland van 1994 zetten de boezemvrienden Johnno en Spanner alles op alles om een illegale rave te bezoeken. Het moet de laatste grote uitspatting van de zomer worden, en daarmee misschien ook wel een afscheid van hun vriendschap. Hun jeugd in een niksig Schots stadje loopt ten einde, en zonder het uit te spreken weten ze beiden dat hun levens andere richtingen zullen inslaan. De stille en slimme Johnno zal vertrekken, terwijl ongeleid projectiel Spanner achterblijft tussen de criminele vrienden van zijn gewelddadige oudere broer. Maar dat is van later zorg. Eerst moeten ze op dat feest zien te komen.

In prachtige zwart-witbeelden en op het opzwepende ritme van underground nineties-house toont Welsh de aanloop naar hun anarchistische feestnacht. Die intieme coming-of-age wordt slim verweven met de politieke dimensies van een subcultuur die weigert in de pas van de hokjesgeest te lopen. Het verloop van het verhaal laat zich verder raden, inclusief de massale ontlading van het uiteindelijke feest. Maar het is wel ­verdomd aanstekelijk.

Beats

Regie Brian Welsh
Met Cristian Ortega, Lorn Macdonald