BBC scoort commercieel door kijkgeld

In eigen land ligt de BBC echter al lang onder vuur vanwege de enorme kosten voor de Britse belastingbetaler, die jaarlijks zijn license fee aan de BBC moet betalen. Foto EPA

De BBC, die elk jaar vier miljard euro aan kijk- en luistergeld ontvangt, is ook een commercieel bedrijf dat goed verdient aan de verkoop van dvd's, boeken, tijdschriften en merchandisingartikelen zoals van de Teletubbies en het autoprogramma Top Gear.

BBC staat al decennia voor kwaliteitstelevisie. Generaties groeiden op met Fawlty Towers, Are you being Served, de kostuumdrama's rond Hendrik VIII en zijn zes vrouwen, de series Pride and Prejudice en Sense and Sensibility naar de boeken van Jane Austen en, meer recent, de kostuumserie Cranford, met Judi Dench in de hoofdrol, en Holby City.

Ook Miss Marple, The Office, de Teletubbies, Planet Earth, en Dr. Who komen uit de BBC-stal. En natuurlijk Top Gear, dat al vanaf 1977 loopt en sinds een restyling in 2002 onder leiding van presentator Jeremy Clarkson, is uitgegroeid tot het commerciële vlaggenschip.

Als publieke omroep moet de BBC onpartijdig en divers zijn, maar voor het buitenlandse succes geldt vooral de kwaliteit van de programma's en de uitgekiende marketing. Kostuumdrama's zijn van onomstreden kwaliteit, en de scripts en acteurs zijn al even gedegen Britse exportproducten.

In eigen land ligt de BBC echter al lang onder vuur vanwege de enorme kosten voor de Britse belastingbetaler, die jaarlijks zijn license fee aan de BBC moet betalen. Dit jaar is dat 142,50 pond, zo'n 170 euro. Dat brengt vier miljard in het laatje waarvoor geen adverteerder hoeft worden gezocht. De Britse commerciële zenders beschouwen het toch als oneerlijke concurrentie.

Het Britse kabinet kwam met een voorstel: de BBC moet jaarlijks 152 miljoen euro aan kijk- en luistergeld afstaan om de regionale nieuwsprogramma's van de commerciële omroep ITV overeind te houden.

Labour pleit in een rapport dat begin juli is gepresenteerd voor het volledig opdoeken van het BBC-alleenrecht op de kijk- en luistergelden. Uiteraard is de BBC fel tegen de plannen, en zij weet zich gesteund door de Conservatieven en Liberalen. Daarmee is het politieke debat losgebarsten en staat de financiering van de omroep het komende verkiezingsjaar hoog op de Britse politieke agenda.

Daarnaast is de BBC in een harde concurrentiestrijd verwikkeld met commerciële collega ITV, ook leverancier van kwaliteitsdrama en series voor de export. ITV-series als Midsomer murders, A touch of Frost en Inspector Morse bezorgen de KRO in Nederland meer dan een miljoen kijkers per aflevering.

Maar volgens mediaexpert Paul Long heeft de BBC in het buitenland nog altijd een streepje voor dankzij de Tweede Wereldoorlog, toen de Londense BBC de stem van het vrije Westen was en kwaliteit, integriteit en betrouwbaarheid ademde. Long: ''Zolang het buitenland de series blijft kopen, kan de BBC met de opbrengsten weer nieuwe, mooie producties maken. Daarnaast heeft de BBC een enorm archief aan materiaal, dat nog steeds goed verkoopt. Komedieklassiekers als Fawlty Towers blijven altijd populair.'' (HET PAROOL)

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden