Plus Gallery Viewer

Bart Dirks en Roeland Merks zijn het altijd eens over een aankoop

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Wat kopen ze en waar? Bart Dirks (47; journalist) en Roeland Merks (47; hoogleraar mathematische biologie) zijn het bijna altijd eens over een aankoop.

Pim Palsgraaf, VEB Mwerk 04, 2013, Galerie NL=US Art. Beeld Gallery Viewer

Wat betekent kunst voor jullie?

Merks: “Kunst is onze passie of onze verslaving. Welke van de twee, weet ik niet. Waarschijnlijk allebei.”

Dirks: “Ik vind wel dat je altijd moet kunnen zien wat het voorstelt.”

Merks: “Die eerste uitspraak, van de Amerikaanse verzamelaar Eli Broad, hangt op ons prikbord.”

Dirks: “De tweede komt van een ansichtkaart ernaast, ter relativering.”

Kregen jullie kunst van huis uit mee?

Merks: “Vanaf mijn 12de had ik een ov-jaarkaart én een museumkaart. Ik wilde alle 660 adressen langs in het Groot Museumboek. Als bewijs vroeg ik de portiers een handtekening. Ver ben ik niet gekomen, maar ik heb veel moois gezien.”

Dirks: “Kunst kopen hebben we samen ontdekt.”

Waar halen jullie je informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

Dirks: “Uit de krant, en van sites als Artsy, Trendbeheer en Lost Painters. Galeries mailen je plat. Met vrienden wisselen we tips uit.”

Waar bekijken jullie het liefste kunst?

Merks: “Op atelierbezoek! Dichter bij de makers kom je niet. Uiteraard ook in musea, al is het jammer dat ze weinig jonge kunstenaars durven te tonen.”

Hoe vaak kopen jullie kunst?

Dirks: “Een paar keer per jaar. Het hangt ervan af hoe duur we het maken. Altijd uniek werk, behalve een multiple van Matthew Day Jackson. Hij is een van onze onbetaalbare helden.”

En waar kopen jullie dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

Merks: “Vrijwel altijd via galeries, maar we hebben ook zelf opdrachten gegeven. Pim Palsgraaf bouwde een zeven meter hoge installatie in onze driehoekige lichtkoker. Die kun je zien op twee verdiepingen én door je hoofd door de schuiframen te steken.”

Dirks: “In het trappenhuis maakte Lizan Freijsen een ‘lekkage op bestelling’, geïnspireerd op schimmels en korstmossen. Zo’n project geeft echt een kick.”

Is het belangrijk dat jullie het altijd eens zijn over een aankoop?

Dirks: “Grappig genoeg valt ons oog meestal op hetzelfde.”

Merks: “Jij moest mij overtuigen van de collages die Bram Braam maakt van Berlijns sloopafval. Zijn werken vind ik nu onze topstukken.”

Is er een galerie waar jullie een speciale band mee hebben?

Merks: “Frank Taal, Zerp en Cinnnamon in Rotterdam. Bij Livingstone in Den Haag kochten we werk van Hugo Tieleman en Raquel Maulwurf. In Amsterdam komen we graag bij Grimm.”

Als jullie een onbeperkt budget hadden, van wie zouden jullie dan een werk aankopen?

Dirks: “Matthew Day Jackson is al genoemd… Jonathan Marshall, van wie we twee werken hebben, was zijn assistent.”

Merks: “Berlinde De Bruyckere vind ik indrukwekkend. Anselm Kiefer. Peter Struycken.”

Dirks: “Een muurvullende tekening van Charles Avery.”

Merks: “Ja, met zo’n fractale ‘lantaarnpaal’ erbij. En dan laten we meteen een Penrose-vloer leggen.”

Wie behoren tot jullie favoriete kunstenaars?

Dirks: “Esther Tielemans, Pim Palsgraaf, Bram Braam en Rabi Koria.” Merks: “Willem Besselink. Fascinerend hoe hij data vertaalt in schilderijen, objecten en gigantische installaties.”

Dirks: “Ik heb een zwak voor Niek Hendrix. Boven onze bank hangt een kabinet met negen geschilderde panelen.”

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden