PlusAchtergrond

Barokensemble brengt dans en muziek naar Diemense kerk

Voor hun cd Les Caractères de la Danse herontdekte Ensemble Odyssee Franse barokmuziek. Op donderdag begint in Schuilkerk De Hoop in Diemen een reeks van vijftien concerten en wordt het kamermuziekensemble voor het eerst vergezeld door een danseres.

Ensemble Odyssee begon als een typisch studentenensemble.Beeld Merlijn Doomernik

Ensemble Odyssee begon volgens blokfluitist Anna Stegmann als ­typisch studentenensemble. Op het Conservatorium in Amsterdam leerde ze klavecinist Andrea Friggi ­kennen. Hun samenwerking smaakte naar meer, maar het geven van concerten en opnemen van cd’s bleek een hele opgave met zijn tweeën.

Vastberaden hun droom werkelijkheid te laten worden, breidden ze het ensemble uit met violist Eva Saladin en hoboïst Georg Fritz, beiden van hetzelfde conservatorium. Langzaamaan wisten de vier het studentikoze karakter van zich af te schudden met optredens in binnen- en buitenland, een plek op het Festival Oude Muziek in Utrecht en het uitbrengen van meerdere cd’s.

Ensemble Odyssee speelt vooral ­barokmuziek. Wat hen daarin aantrekt, vindt violist Eva Saladin moeilijk te zeggen. “Voor musici is hun vak vaak überhaupt meer een roeping dan een keuze. Muziek heeft een bepaalde aantrekkingskracht, daar kies je niet voor.”

Vrijheid

Wel geeft barokmuziek hen een bepaalde vrijheid. In partituren van die tijd, tussen 1600 en 1750, kregen musici weinig aanwijzingen. Volgens Saladin was er daardoor veel ruimte voor inbreng van de spelers zelf. “In hedendaagse muziek is de componist aanwezig om zijn visie te delen met de musici. Voor het spelen van barokmuziek is kennis nodig van de stijl en regels die aan die muziek verbonden zijn.”

Op de nieuwe cd Caractères de la Danse benaderen de leden van het ­ensemble de verschillende vormen van Franse dansmuziek dan ook ­vanuit een historisch perspectief. Ze ­hopen de barokmuziek op zo’n manier over te brengen dat het ‘de hedendaagse mens’ iets kan vertellen.

De naam van het project en de cd zijn een verwijzing naar de gelijk­namige compositie van componist ­Jean-Féry ­Rebel (1666-1747). Hij schreef zijn stuk voor een solo-optreden van beroemde danseres Françoise ­Prévost, iets dat uitzonderlijk was in die tijd. Vrouwen traden doorgaans niet op als solist.

In de benadering van de barokmuziek concentreert Ensemble Odyssee zich op de verschillende klankkleuren en stemmingen die verbonden zijn aan het historische instrumentarium. Zo zijn hun instrumenten afgestemd op 405 hertz, dezelfde stemming die werd gebruikt in de koningskamer van ‘Zonnekoning’ en dansliefhebber Lodewijk XIV.

In barokmuziek is voor elk muzikaal patroon een gelijksoortig figuur in de dans te vinden. Om dit gegeven te eren, nam Ensemble Odyssee voor de tour een danseres in de hand. Mojca Gal, naast danseres ook violist, maakte haar eigen choreografie waarin ze reageert op accenten in de muziek.

“Het wordt een barokverhaal met ­moderne accenten,” zegt Stegmann. De meeste choreografieën werden vroeger geschreven voor een man en een vrouw. Omdat we willen dat het publiek Mojca’s voeten kan zien, draagt ze een broek, geen jurk.”

Jonger publiek

Het samenkomen van muziek en dans bleek een uitdaging. Stegmann: “Als je met dans gaat werken, is tempo heel belangrijk. Als barokmusici hebben we daar overeenstemmende ideeën over, maar met de toevoeging van een danser komt er een nieuwe visie bij. Dat nodigde uit tot een zoektocht naar manieren om die visies ­samen te brengen. De discussies die we daarover voerden, zie je gelukkig niet terug op het toneel.”

Die zoektocht naar nieuwe manieren om muziek over te brengen op het publiek wordt weerspiegeld in hun naam. Stegmann: “Net als Odysseus zijn we op zoek, raken we verdwaald, en ontdekken we nieuwe dingen.”

Het ensemble hoopt met het toevoegen van een danser ook een ander ­publiek te trekken: muziekliefhebbers én dansliefhebbers. “Het kan een publiek samenbrengen dat elkaar doorgaans niet ontmoet in een concertzaal.”

Saladin hoopt ook op een jonger publiek. “Daar zijn we heel erg mee bezig. Een doorsnee concertpubliek is toch wel boven de vijftig. We proberen van alles en nog wat om ook jongere mensen aan te trekken. Maar ik heb er vertrouwen in dat jonge mensen die het nu niks vinden, klassieke muziek op latere leeftijd opeens prachtig kunnen vinden.”

Op donderdag 13 februari speelt Ensemble Odyssee om 20.00 uur in Schuilkerk De Hoop in Diemen. Kaarten zijn te koop via www.ensembleodyssee.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden