Plus

Band St. Tropez 'woont' in Amstelpassage: 'Lekker jammen'

De Amsterdams-Nijmeegse band St. Tropez bivakkeert in een ruimte op Centraal Station ter promotie van zijn tweede album. Het is er een zoete inval: om te jammen, op te nemen of gewoon bier te drinken.

Op het Centraal Station, tussen hippe kledingwinkels en een wodkamerk, maakt St. Tropez in een ruimte van 12 bij 15 meter elke dag muziek. Beeld Tammy van Nerum

"Koffie?" Gitarist Teun Hieltjes (33) opent de deur van CS 33B met de kan al in zijn hand. Water haalt hij uit de kraan van een openbaar toilet op het station. St. Tropez heeft de hele maand mei zijn kamp opgeslagen in de Amstelpassage, tussen winkels van hippe kledinglabels, kunstenaars en een wodkamerk.

Op dinsdag 1 mei presenteerden ze er hun tweede album en sindsdien wordt in de ruimte van 12 bij 15 meter muziek gemaakt. Dagelijks komen allerlei bevriende muzikanten langs. Zangeres Janne Schra was er, net als Amsterdamse bands als Jackie Tree en The Mighty Braves.

Serieus gewerkt
Wie wil kan 's avonds optreden, en wie wil mag opnames maken. Echt huisregels zijn er niet in het tijdelijke thuis van St. Tropez. Soms verzandt dat in, zoals Hieltjes het noemt, 'oeverloos gejam', maar even vaak wordt er serieus aan muziek gewerkt.

De band zit hier niet zozeer om hun nieuwe album te promoten. Meer om 'gewoon iets vets te doen', zegt bassist en zanger Lars Kroon (32). Hij mist, net als de rest van St. Tropez, een laagdrempelige hang-out voor bands in Amsterdam.

"De Nieuwe Anita is zo'n plek. Daarna kom je al snel uit bij de kleine zaal van Paradiso. In Londen of Berlijn heb je overal plekken waar je naartoe kan gaan voor vette bands. En als er geen bands spelen, draaien ze wel een album van The Velvet Underground. Dat wil je."

Bier drinken
In een band zitten is het 'het vetste wat er is', zegt Kroon. "Dus als dit promotie is, dan vooral daarvoor. Als je in een band zit, kun je hangen met je vrienden en lekker jammen. Dat willen we laten zien."

"We hebben hier een podium vol instrumenten en alles kan, maar niets hoeft. Weg van het format dat je een nummer moét opnemen. Je kunt ook gewoon bier drinken."

Mozes and the First Born uit Eindhoven is vandaag te gast en werkt aan een nieuwe single. Cas Hieltjes (30), de tweede gitarist van St. Tropez en het broertje van Teun, zit met een koptelefoon op achter een indrukwekkende hoeveelheid apparatuur, terwijl hij de drummer van Mozes instructies geeft. Er galmt een stevige wall of sound door de gang van het station.

Drummer Bram Kniest (34) zit ondertussen (ook met een koptelefoon op) onverstoorbaar muziek van de dagen ervoor te luisteren. In zijn mapje staan een sessie met Indian Askin, een punknummer van singer-songwriter Lucky Fonz III en een afrobeattrack van St. Tropez zelf.

De band heet zo sinds school- en studievrienden Cas en Teun Hieltjes, Bram Kniest en bassist Lars Kroon (32) twee jaar geleden de stekker uit succesformule Go Back to the Zoo trokken.

Na drie albums, een aantal 3FM Awards en optredens op onder meer Lowlands, Pinkpop en in Paradiso raakte het plezier zoek. Kroon: "Het was gewoon feest. Go Back to the Zoo gaat die tent afbreken. Dat wisten wij, dat wist het publiek. Na een tijdje werd dat heel voorspelbaar. Als werk."

Oversturende bassen
Een rigoureuze stap, want de garagerock van het toen gevormde St. Tropez staat mijlenver af van het radiovriendelijke Go Back to the Zoo. Op het tweede album nog veel meer dan op het eerste.

"We zijn op zoek gegaan naar de grens van wat nog luisterbaar is in een nummer. Over die grens zijn we op deze plaat af en toe zeker heengegaan." Dat heeft geresulteerd in nog meer overstuurde bassen en lange gitaarsolo's.

Maar niet in oeverloos scheuren in de studio. "We zijn op zoek gegaan naar een schoonheid die ons allemaal raakt. Daar hoort ook bij dat iemand soms iets doet wat kut is. Veel discussies over de muziek. Dan krijg je ruzie, zeker met twee broers in een band."

St. Tropez wil niet hetzelfde pad bewandelen als met de vorige band - niet via 3FM en De Wereld Draait Door naar bijvoorbeeld Pinkpop dus. Maar Best Kept Secret of Into the Great Wide Open mag altijd bellen.

Kroon vindt het wel jammer dat St. Tropez dat nog niet bereikt heeft. "Maar aan de andere kant: we zijn ook pas net begonnen."

De pop-upstudio van St. Tropez is nog tot en met 31 mei te bezoeken in Lil' Amsterdam op Amsterdam CS. Daar wordt het album, dat ook op Spotify en iTunes te vinden is, verkocht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden