PlusGalerierecensie

Bananen zijn blauw, computers groen: alledaagse objecten in knallende kleuren

De Apple Watch van Michael Craig-Martin.  Beeld Galerie Reflex Amsterdam
De Apple Watch van Michael Craig-Martin.Beeld Galerie Reflex Amsterdam

“Al mijn werk moet herkenbaar zijn. Je moet er niet over nadenken. Je hebt het eerder gezien. Dan stelt het je in staat om iets in het werk te leggen, wat je kent en voelt over het object.”

Schoenen met hoge hakken, een overhemd, blender of smartphone. Je hoeft je bij de schilderijen van Michael Craig-Martin inderdaad nooit af te vragen wat zijn schilderijen voorstellen. Al schildert hij alledaagse objecten wel in knallende kleuren die geen relatie lijken te hebben met de echte voorwerpen. Een computer is groen, bananen zijn blauw en een vliegtuigraampje paars.

Craig-Martin, geboren in Ierland en opgegroeid in Washington D.C., woont sinds 1966 in Londen. Hij is niet alleen bekend als kunstenaar, maar ook als docent. Op het Goldsmiths College in Londen gaf hij les aan veel kunstenaars die later beroemd werden, zoals de Young British Artists. Op tachtigjarige leeftijd heeft hij bij Reflex zijn eerste solotentoonstelling in Nederland, met schilderijen die minimalistisch zijn, conceptueel en figuratief.

Mondkapjes

Craig-Martin tekent en schildert vooral voorwerpen die hij zelf gebruikt, zoals zijn Apple Watch. Het exemplaar om zijn pols heeft een barst in het scherm, op het schilderij ziet hij er perfect uit. “De spullen op mijn schilderijen hebben geen geschiedenis. Ze hebben geen schaduwen. Niets is ooit beschadigd. Ze bevinden zich in een soort ideale wereld. Ik maak altijd eerst tekeningen. Het zijn geen cartoons, ik probeer ze heel precies te benaderen.”

Veel werken zijn onmiskenbaar de afgelopen twee jaar ontstaan. Mondkapjes, handgel, laptops en koptelefoons komen je van alle kanten tegemoet. “Het interesseert me dat

objecten verschillende associaties oproepen. Mondmaskers bestaan al jaren en ik had nooit gedacht er een te tekenen. Nu werden ze het belangrijkste object ter wereld. Hopelijk zal dat over een paar jaar niet meer zo zijn. Dan denk je bij het zien van zo’n schilderij: o ja, covid.”

De herkenbaarheid van zijn schilderijen is aan slijtage onderhevig. “Ik heb eens cassettebandjes geschilderd. In elke auto lagen er vroeger twintig in het handschoenenkastje, maar nu hebben veel mensen onder een bepaalde leeftijd geen idee waar ze voor zijn.” Zijn voorwerpen zijn tijdsgebonden, maar de motieven zijn tijdloos. Een smartwatch op een schilderij kun je lezen als een zand­loper op oude schilderijen: een voorwerp dat de tijdelijkheid van het aardse bestaan symboliseert.

Craig-Martin wil dat de toeschouwer zijn eigen verbeelding in werking zet. Die bowlingbal die steeds terugkomt, hij kan niet zeggen dat het per ongeluk is. Maar als het schilderij eenmaal bestaat, zijn zijn eigen motieven niet zo belangrijk meer. “Mensen denken vaak dat de bedoeling van de kunstenaar de authentieke bedoeling is, maar als het af is, is het schilderij zelf in staat om betekenissen te genereren. De kijker voltooit het werk.”

All things considered

Michael Craig-Martin
Waar Reflex Amsterdam, Weteringschans 79A
Te zien t/m 15/12

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden