'Ballet is echt, in deze neptijd vol playback'

'Ik programmeer bij de balletten eigenlijk ook altijd Het zwanenmeer. Dat is een beetje het net onder de trapeze, voor het risico.', aldus van der Meijden. Foto GPD

Goed, dan heb je alles bij elkaar. Het lukt je, met dag- en nachtwerk in elf dagen vier avondvullende programma's te programmeren, met vers, stralend verliefd talent ... en een ezel. Is het het allemaal waard? Ofwel: wat is het prijskaartje? Je hebt namelijk niet alleen het prijzige vervoer, de peperdure accommodatie, het theater, het 250-koppige personeel en de boerderijdieren die betaald moeten worden, maar ook, in het geval van Romeo en Julia, de muziek van Sergej Prokofjev.

''Prokofjev is nog heel duur in de muziekrechten,'' weet Henk van der Meijden, de man die het Russische bezoek zo'n beetje uit eigen zak betaalt. ''Het komt neer op zo'n tienduizend euro per voorstelling. Godzijdank hoeft dat bij Tsjaikovski niet, die is allang dood! Wel schitterende muziek natuurlijk.'' Zo tikt het allemaal aardig aan.

''Je kunt er in Wassenaar een mooie villa van kopen,'' geeft Van der Meijden toe. ''In deze crisistijd misschien zelfs wel twee. Het gaat echt om tonnen, tonnen, tonnen. Het woord miljoen kun je ook wel gebruiken.''

En, laten we realistisch zijn, zo'n megaproductie is nauwelijks rendabel. Alleen als bij elke voorstelling zowat alle 1750 stoelen zijn bezet, is de onderneming kostendekkend. Ter vergelijking: het Royal Opera House in Londen, waar het Marijinski na Amsterdam zal neerstrijken, heeft 2268 zitplaatsen. Van der Meijden: ''Het is geen moneymaker. Dan kan ik me beter bij mijn andere producties houden. Ik programmeer bij de balletten eigenlijk ook altijd Het zwanenmeer. Dat is een beetje het net onder de trapeze, voor het risico. Maar mijn accountant is er niet blij mee. Die zegt: Waarom wil je dat?''
Zijn antwoord is al vanaf het begin hetzelfde: omdat niemand anders het doet.

Van der Meijden: ''Het is toch belachelijk dat je zoiets niet in Nederland kunt zien. Toen ik het Kirov ballet in 1999 naar Amsterdam bracht, vroeg een verslaggever aan het toenmalige hoofd programmering van het Muziektheater waarom zij dat eigenlijk niet deden. Zij vonden het veel te duur, te veel werk, te moeilijk. Dat is het ook, maar ik dacht altijd dat ze juist daarvoor zoveel subsidie kregen. Wij doen het allemaal zonder subsidie. Gelukkig is er met Ted Brandsen bij de Gastprogrammering een ander bewind gekomen.''

Toch is het het allemaal zeker waard, vindt Van der Meijden: ''We doen het onszelf aan, maar als het dan op het toneel staat... we leven in zo'n neppe tijd vol talentenjachten met zangeressen die niet kunnen zingen, maar wel platen maken; met Madonna's die op de bühne de helft playbacken. Ballet is echt. Een once in a lifetime experience!'' (BREGTJE SCHUDEL)

Het Marijinski Ballet (Kirov Ballet) in Carré.
22 tot en met 24 juli: Romeo en Julia.
25 en 26 juli: Het zwanenmeer.
28 tot en met 30 juli: Sleeping beauty. 31 juli en 1 augustus: Don Quichotte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden