Ballerina Igone de Jongh keert terug voor twee avonden in Carré

Vier maanden na haar afscheid van Het Nationale Ballet, kondigt balletdanseres Igone de Jongh (40) een comeback aan die geen comeback is. Ze organiseert twee avonden in Carré, waarop ze gaat optreden met vrienden en dansers die haar inspireren. ‘Het wordt divers, van klassiek tot heel modern.’

Igone de Jongh nam afscheid van Het Nationale Ballet, maar benadrukt dat ze niet is gestopt met dansen.Beeld MARK ENGELEN

“Veel mensen, ook in de danswereld, zeggen: o, je danst weer? Nee, ik dans nog! Ik had altijd in mijn achterhoofd dat ik niet wilde stoppen, maar ik heb het idee dat die boodschap niet helemaal is doorgekomen. Ik ben wél gestopt bij Het Nationale Ballet, maar ik niet ben gestopt met dansen.”

Eind oktober nam Igone de Jongh afscheid van Het Nationale Ballet, waar ze in 1996 was begonnen in de laagste rang als aspirant en in 2003, op 24-jarige leeftijd, al promoveerde tot eerste soliste. “Ik wist dat ik niet wilde stoppen. Ik wist ook dat ik niet bij een ander gezelschap zou gaan dansen; niet meer in dienst van. Maar welke vorm het dan wel zou aannemen, dat wist ik niet. Maar ik heb een heerlijk team achter me staan – een producent, een agent en een management – en met hen ben ik gaan brainstormen.”

Alles kon. En dat was even wennen, want De Jongh is gewend dat mensen zeggen wat ze moet doen en hoe ze het moet doen. “Het eerste was ik bedacht was de locatie: Koninklijk Theater Carré. Ik ben altijd gek geweest op Carré. Ik heb er bijzondere momenten beleefd: ik was bij 125 Jaar Carré en vorig jaar heb ik er opgetreden met Pierre Bokma in De dans ontsprongen. Ik voel me thuis in Carré; dat er een piste is maakt het heel bijzonder.”

Ze maakte een afspraak met directeur Madeleine van der Zwaan. “Ik zei: ik wil graag een mooie avond maken met mensen die mij inspireren, en ik denk dat ik dat kan en ik denk dat mensen het leuk vinden om daarnaar te kijken. Ga je gang, antwoordde ze. Ze was direct enthousiast en gaf me de vrije hand. Dat vond ik heel bijzonder.”

Pas de deux

Het programma ligt intussen voor het grootste deel vast. “Het wordt divers, van klassiek tot heel modern. De constante is dat alle gasten iets met mij hebben en ik heb iets met alle gasten; ik ga iets doen met iedereen die ik heb uitgenodigd.”

De eerste die ze vroeg was Marijn Rademaker, die in september 2018 afscheid nam als eerste solist van Het Nationale Ballet. “Hij is gestopt omdat hij last bleef houden van een knieblessure. Maar nadat er een stukje uit zijn knie is gehaald, voelde hij zich weer goed en kon hij weer dansen. Het was een droom die uitkwam toen ik dat hoorde; als we allebei nog – of weer – dansen, dan dansen we met zijn tweeën. We gaan een pas de deux dansen van de Franse choreograaf Angelin Preljoçaj: Le Parc. Op Mozart. En hij gaat een solo doen van Marco Goecke.”

Wie ook niet mocht ontbreken, was hartsvriendin Chantal Janzen. “Met Chantal ga ik een musicalnummer dansen. Dat willen we al heel lang, maar vind maar eens een goede gelegenheid voor zoiets. Nu kan het; ik kijk er enorm naar uit, hoewel ik helemaal niet kan zingen.”

Igone de Jongh.Beeld MARK ENGELEN

Een andere gast is Jan Kooijman, die professioneel danser was bij het Scapino Ballet voordat hij presentator, acteur en jurylid werd in dansshows als So You Think You Can Dance en Dance Dance Dance. “We hebben elkaar beter leren kennen toen we beiden in de jury zaten van Dance Dance Dance. We hadden een klik – als mens én als dansers onder elkaar. Toen ik hem op televisie hoorde zeggen dat hij weer danste, heb ik hem direct gevraagd. Er wordt nu een pas de deux voor ons gemaakt door Peter Leung, die ook de choreografie voor De dans ontsprongen heeft gedaan. Wende gaat dat nummer begeleiden op piano. Op haar eigen piano, die staat nog boven in Carré.”

Stervende zwaan

Ook strikte De Jongh de Cubaanse danser Osiel Gouneo. “Wij zijn elkaar dikwijls tegengekomen op gala’s en we zitten nu samen in een dansfilm. Ik vind hem een van de beste dansers van de wereld. We gaan samen een stukje uit Giselle dansen en hij gaat ook een solo doen. Zelf ga ik de stervende zwaan doen. Dat heb ik altijd al willen dansen, maar het is er nooit van gekomen. Ik hoop dat het live begeleid gaat worden – daar zijn we nog mee bezig.”

Er moet nog wel meer gebeuren, zegt De Jongh met een zucht. “Chantal en ik moeten nog beginnen met repeteren, er moet nog een choreografie afgemaakt worden, Marijn en ik moeten nog langs bij Angelin... En ik moet ervoor zorgen dat het straks vol zit. Dat is iets waar ik nooit over na heb hoeven denken, maar twee keer 1300 kaartjes, dat is veel hoor. Ik hoop een breed publiek te trekken, dans en ballet wat toegankelijker te maken. Je ziet daarom niet alleen maar spitzen en een tutu; twee nummers later sta ik in met Chantal op hoge hakken, in een jurkje met een pruik op.”

Igone in Carré: 10 en 11 juni in Carré. Kaartverkoop via carre.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden