Plus

Ballerina Floor Eimers:‘Het Zwanenmeer, dat is dramatiek ten top’

Als 4-jarige was Floor Eimers al onder de indruk van Het Zwanenmeer. Nu danst ze haar eerste hoofdrol bij Het Nationale Ballet, als de witte én de zwarte zwaan.

Floor Eimers weet na zes maanden repeteren hoeveel er in deze voorstelling van de dansers gevraagd wordt. Beeld Dingena Mol

Ze was 4 jaar toen haar moeder haar meenam naar Het Zwanenmeer. Drie uur zou het duren: voor een kleuter een lange zit. Maar Floor Eimers (25) zou die avond nooit vergeten. De machtige muziek van de Russische componist Tsjaikovski, de 24 zwanen die over het podium leken te vliegen, de knappe held prins Siegfried, de kwaadaardige magiër Von Rotbarth. En natuurlijk Odette, de witte zwaan, en Odile, de zwarte zwaan. Tijdens het slotapplaus wist ze één ding zeker: dit zou haar wereld worden.

“Het is een cliché: ‘Zwanenmeer betovert meisje’. Maar ik besloot toen – nogal eigenwijs voor een 4-jarige – balletdanseres te worden.” Nu, twintig jaar na dato, is de (dubbel)hoofdrol in het ballet der balletten in de choreografie van Rudi van Dantzig haar eerste bij Het Nationale Ballet.

Vleeskeuring

“Het Zwanenmeer is het meest iconische ballet,” zegt Floor Eimers. “Mensen vragen soms: ballet? Wat is dat dan? Een soort So you think you can dance? Dan hoef ik alleen maar Het Zwanenmeer te noemen. Iedereen kent het.”

Floor Eimers, geboren in Velp, ging op haar 9de naar de dansvakopleiding van het Koninklijk Conservatorium Den Haag. “Ook op die leeftijd is het al een harde wereld. Je zit er met 27 andere kinderen die allemaal hetzelfde willen, maar een danscarrière is slechts voor weinigen weggelegd.”

Zeker na de opleiding, vertelt ze, is de concurrentie genadeloos. “Je stuurt foto’s en een video naar gezelschappen in binnen- en buitenland in de hoop op een auditie. Vreselijk. Als je wordt opgeroepen mag je een half uur laten zien wat je in je mars hebt voor dames en heren die over hun brilletje kijken. Je voelt je zó kwetsbaar. Het is bijna een soort vleeskeuring.”

Huilen

Bij Het Nationale Ballet verwierf ze in 2012 een contract. Binnen de rangen van het ballet klom ze op van aspirant, élève, corps de ballet en coryphée tot grand sujet. Niemand twijfelt eraan dat ze binnenkort tweede solist wordt met reëel uitzicht op de hoogste positie, die van eerste ­solist.

Voor Het Zwanenmeer wordt ze gecoacht door ballerina Igone de Jongh, die haar eerder begeleidde voor haar rol als Myrtha in Giselle. “Igone heeft zo vaak Het Zwanenmeer gedanst… Zo fijn dat ik van haar ervaring en kennis en kunde mag profiteren.”

Voor Igone de Jongh, weet Eimers, is Het Zwanenmeer evenzeer een klassieker. “We staan soms met z’n tweeën te huilen bij de muziek van Tsjaikovski. Die gaat door merg en been. We houden allebei van het verhaal van Odette, die door de tovenaar Von Rotbarth in een zwaan is veranderd. Drama in het kwadraat. Er wordt door de geliefden eeuwige trouw gezworen en dan weet je, net als in Romeo en Julia, dat het misgaat.” Lachend: “Het blijft ballet, hè?”

In de plooi

Hoe lieflijk en gracieus het oerballet ook mag zijn – Floor Eimers weet inmiddels na zes maanden van intensief repeteren hoeveel er van de solisten en het corps de ballet in deze productie wordt gevraagd.

“Je gaat fysiek en mentaal heel diep. Een aantal pirouettes achtereen, dat kost zo veel kracht. Je bent buiten adem, maar je mag niets laten merken. Zwemmers en hardlopers kunnen als ze de finish passeren hun vermoeidheid tonen. Ik niet. Ik moet mijn gezicht in de plooi houden, blijven lachen tot het einde.”

Ze vertelt dat een van haar kwaliteiten, haar kracht, in Het Zwanenmeer tevens haar zwakte kan zijn. “Dat is wel mijn valkuil. In mijn zwarte tutu moet ik sexy, uitdagend, verleidelijk zijn. Dat ligt me wel. In mijn witte tutu dien ik juist lyrisch, zacht en kwetsbaar te dansen. Dan moet die kracht juist ondergeschikt zijn aan mijn personage.”

Eimers wordt geroemd om haar uitstraling, die de ballerina ontegenzeggelijk bezit. Van Igone de Jongh leert ze een danseres van vlees en bloed te zijn, die gerust foutjes mag maken. Die vergeeft het publiek haar graag, als ze in haar rol karakter en gedrevenheid toont. “Je kunt als danser technisch perfect zijn, maar als de ziel ontbreekt, merk je dat in de zaal. Je kijkt tenslotte niet naar turnen.”

Het Zwanenmeer staat vanaf morgen 13 keer in ­Nationale Opera & Ballet. Speellijst operaballet.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden