PlusColumn

Bach + Busoni = verdubbelde grootheid

Eerste hulp bij klassieke muziek van Erik Voermans, met deze week: Bach-Busoni.

Erik VoermansBeeld Linda Stulic

Ferdinando Busoni was een nederige klarinettist. Zijn vrouw, Anna Weiss, een pianiste zoals er halverwege de negentiende eeuw zo veel waren.

Dat hun namen in de muziekgeschiedenis voortleven, komt door hun zoon, die ze de namen Ferruccio Dante Michelangiolo Benvenuto gaven, naar de grote schrijver Dante Alighieri, de grote schilder Michelangelo Buonarroti en de grote beeldhouwer Benvenuto Cellini.

Goeiemorgen. No pressure verder.

Als Ferruccio een toondove, motorisch gestoorde stoethaspel was geweest, hadden zijn ouders lelijk in hun hemd gestaan. Maar ze hadden geluk. Het wurm openbaarde zich als een wonderkind. Als zevenjarige maakte hij zijn debuut als pianist in zijn woonplaats Trieste. Met zijn ouders speelde hij in de Schiller-Verein werken van Mozart, Schumann en Clementi.

Zijn vader en moeder hadden hem leren pianospelen. "In een mysterieuze openbaring," zou hij later zeggen, deden ze precies het juiste: ze lieten hem uitsluitend muziek van Bach spelen.

Het gevolg was een levenslange fascinatie voor de Thomascantor, die in 1888 een beslissend zetje kreeg toen zijn leerlinge Kathi Petri na een orgelconcert in de Thomaskirche in Leipzig, waar Bachs Prelude en fuga in D werd gespeeld, tegen Busoni zei dat hij 'dat stuk voor piano moest bewerken'.

Dat deed hij. En hij hield niet meer op. Dertig jaar lang zou hij werken van Bach bewerken voor of vertalen naar de piano, wat uiteindelijk zou leiden tot een 25-delige Busoni-Ausgabe en een 7-delige Bach-Busoni Gesammelte Ausgabe.

Dat 'Bach-Busoni' op de kaften van de partituren werd onder pianisten zó bekend, dat er mensen waren die lang dachten dat het de naam van één bestaande persoon was. Misschien wel een vrouw. Miep Bach-Busoni.

Busoni's interpretaties van Bachs muziek zijn door de historische uitvoeringspraktijk wat in diskrediet ­gebracht, maar dat is niet terecht. Ze zijn liefdevolle, persoonlijke weerspiegelingen van een briljante, visionaire geest. Bach + Busoni = verdubbelde grootheid.

Bach-Busoni: Prelude en fuga in D, werken van Chopin, Beethoven, Mozart en Liszt, door Florian Heinisch, 8 mei in het Concertgebouw (Kleine Zaal), aanvang 20.15 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden