Review

Baantjer werkt goed in het theater ***

Zodra de tune van Baantjer klinkt, is er geen ontkomen meer aan: dit is een nostalgisch bezoek aan de tijd dat nog wekelijks een aflevering van De Cock en Vledder op RTL 4 te zien was. De zijdeur zwaait open en daar stapt zowaar Piet Römer binnen. Of nee, dat kan natuurlijk niet, maar wat lijkt Peter Tuinman sprekend op Römer als rechercheur De Cock.

Peter Tuinman in zijn rol als De Cock.Beeld anp

Peter Römer, zoon van, schreef het scenario voor de voorstelling, gebaseerd op de boeken van Appie Baantjer, en speelt zelf commissaris Buitendam. Er zijn vier scripts, met elk een ander einde, waardoor het publiek werkelijk invloed heeft op het verloop van de voorstelling. Twee keer wordt de toeschouwers gevraagd te stemmen over een verdachte. Ook wordt het publiek meermaals als getuige gehoord. Op basis daarvan kiezen de acteurs een wending.

Bij binnenkomst zijn we bij de première van zangtalentje Suzy. Nog voor ze klaar is met haar eerste lied, bungelt een lijk aan de lampenbalk. Volgens de vaste Baantjerformule - een lijk, de tune, de autopsie, Vledder, Buitendam en De Cock, ondervragingen en flashbacks - reconstrueren De Cock en Vledder (prima gespeeld door Mike Weerts) de moord.

Hoewel de kwaliteit van acteurs varieert, de urgentie soms te wensen overlaat en de toeschouwers als een kind aan de hand worden genomen, werkt Baantjer goed in het theater. In de pauze gaat het over de verdachten, uit de zaal komen tips en aan het slot is iedereen blij dat de moord, mede dankzij henzelf, is opgelost.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden