Plus Dansrecensie

B-BOY schakelt tussen uitbundige virtuositeit en openhartigheid

Elbow freeze – kick up – makaku – flare – windmill – head spin. En als je het rijtje van de vorige breakdancer goed hebt nagedaan, moet je er ook nog een nieuwe move achteraan plakken. Doe je dat niet of maak je een fout, dan ben je af.

In B-boy troeven dansers elkaar af in een decor met een stellage die doet denken aan de speeltoestellen op een buurtpleintje. Beeld Guido Bosua

Met dit soort spelletjes dagen de vijf dansers in B-BOY elkaar voortdurend uit. In een open decor met een stellage die doet denken aan de speeltoestellen op een buurtpleintje troeven de dansers elkaar af. Waar de een juist de nadruk legt op zijn acrobatische skills, maakt de ander zijn bewegingen juist zo soepel mogelijk. 

De crew, gevormd door Pom Arnold, Kenji Hendriks, Tim Jansen, Dietrich Pott en Remses Rafaela, etaleert niet alleen de explosieve virtuositeit die bij het breakdansen hoort. Op video horen we de mannen praten over hun kwetsbaarheden. 

Rafaela wordt met zijn 38 jaar ‘de opa’ van het gezelschap genoemd. We horen hem vertellen dat hij tegenwoordig toch echt wel een tijdje moet rekken en strekken. Jansen, met 21 de jongste van het gezelschap, vertelt dan weer over de moeite die het hem gekost heeft om het strikte trainingsprogramma vol te houden, nodig om op professioneel niveau te kunnen breakdancen. 

Zwaar op de hand wordt de voorstelling daardoor niet. Al was het maar omdat de door de wol geverfde b-boys in een moeite door vertellen over de kale plek die hun kruin siert als gevolg de vele head spins.

De gebruikelijke kenmerken van een straatcultuur passeren de revue: de speelse kameraadschap, de hiphopgemeenschap als alternatieve familie en de aantrekkingskracht van het cultuurtje zelf. 

Daarnaast nemen de mannen geestig het jongens (en dus geen meisjes)-onder-elkaar­sfeertje van de hiphop op de hak, in een voorstelling die behendig schakelt tussen uitbundige virtuositeit en pretentieloze openhartigheid.

Dans
B-BOY
Door Maas theater en dans
Gezien 31/10, Compagnietheater
Te zien 4 t/m 7 nov, De Krakeling

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden