Autobiografie Kazàn gaat over vallen en opstaan

Hans Kazàn (links) in gesprek met roddelfotografen Edwin Smulders en Joop van Tellingen. Foto Amaury Miller Beeld
Hans Kazàn (links) in gesprek met roddelfotografen Edwin Smulders en Joop van Tellingen. Foto Amaury Miller

Hans Kazàn schreef in drie maanden zijn biografie. Maandag nam hij het eerste exemplaar van Schaduw van de illusie in ontvangst. Hans Kazàn wordt in een zaaltje in het Hilton op Schiphol door een cordon fotografen ontvangen bij de presentatie van zijn biografie Schaduw van de illusie. Alsof hij een popster is die na twintig jaar afwezigheid weer het podium bestijgt, flitsen de camera's onafgebroken.

Verbijsterend, constateert de illusionist, nadat hij het eerste exemplaar van zijn boek in ontvangst heeft genomen. Dat moment is door de haag fotografen aan het zicht van alle overige aanwezigen onttrokken.

Frank Wouters, directeur van uitgever House of knowledge - lang genoeg om wel de zaal in te kunnen kijken - vertelt dat het idee voor een autobiografie van Hans Kazàn van hem komt. De cover van het boek, waarop de voormalig tv-presentator naakt op een rots zit met zijn boek voor zijn kruis, is ook een idee van Wouters ('Hij geeft zich letterlijk bloot'). Dat kon aanvankelijk niet op enthousiasme van Kazàn rekenen, totdat diens vrouw Wendy zei: ach, waarom niet?

'Mijn omgeving vindt het mooi, maar zelf word ik telkens hard geconfronteerd met het onontkoombare feit dat ik ouder word en dat ik nodig iets aan mijn lichamelijke conditie zou moeten doen,' schrijft Kazàn in het naschrift van zijn 232 pagina's tellende boek over de omslagfoto, gemaakt achter zijn huis in Spanje. Een bezoek aan de zonnebank of sportschool ging er niet aan vooraf. ''Ik ben zoals ik ben.''

Het schrijven ging de man die immer een glimlach op zijn gezicht heeft 'wonderbaarlijk wel' af. ''Ik ben zelfs van het ambacht schrijven gaan houden.''

Een ghostwriter hoefde er niet aan te pas te komen. Het boek, waarin ook de dieptepunten uit zijn leven aan bod komen, had hij in drie maanden op papier. Een writer's block is hem vreemd. ''Ik ben heel gedisciplineerd. Als ik me 's ochtends voornam die dag drieduizend woorden te schrijven, dan bleef ik zitten tot het af was, en tot het goed was.''

Wouters wil dat de boeken die hij uitgeeft openhartig en maatschappelijk relevant zijn. Auteurs moeten een zekere 'emotionele rijpheid' hebben. Kazàn scoort op beide aspecten, vindt Wouters. ''Hij is een keiharde werker die alles wat hij zorgvuldig heeft opgebouwd, is kwijtgeraakt en weer opnieuw is begonnen.''

Kazan heeft niet veel woorden nodig om zijn boek te omschrijven: ''Het is heel simpel, dit boek gaat over vallen en opstaan. That's it.'' (ELINE BESSELINK)

Foto Amaury Miller

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden