Atwood en Evaristo winnen beiden prestigieuze Booker Prize

De jury van de Man Booker Prize, de invloedrijkste literatuurprijs van het Engelse taalgebied, heeft maandag de eigen regels gebroken en de prijs toegekend aan twee schrijvers: Margaret Atwood (The Testaments) en Bernadine Evarista (Girl, Woman, Other).

Margaret Atwood (links) en Bernardine Evaristo houden samen de Booker Prize vast in de Guildhall in Londen. Beeld REUTERS

Margaret Atwood postte een foto van zichzelf op Twitter voorafgaand aan de bekendmaking van de winnaar van de 51ste Booker Prize in het Londense Guildford Hall. Ineengedoken op een bankje in een sfeerloze ruimte.’Life of glamour. Verbannen naar de kerkers @TheBookerPrizes.’

De 79-jarige Canadese schrijver van dé bestseller van 2019 zei tijdens de uitreikingsceremonie dat ze gedacht had vanwege haar hoge leeftijd de prijs niet meer te kunnen winnen. In 2000 was haar al een Booker Prize toegekend voor The Blind Assassin (De blinde huurmoordenaar).

Het was bij wijze van grap, maar je zou er een wrange bijklank in kunnen horen na de toekenning van de Nobelprijs 2019 vorige week aan de Oostenrijker Peter Handke. En ook nu was de prijs voor The Testaments (De testamenten), de opvolger van de dystopische roman The Handmaid’s Tale (Het verhaal van de Dienstmaagd) uit 1985 over het theocratische patriarchaat Gilead niet zonder meer een zege.

Want de jury (die The Testaments al eerder dit jaar onder zwaar embargo te lezen kreeg) zei maandag niet één winnaar te hebben kunnen kiezen: ‘We vonden dat er twee romans waren waarvan we wanhopig wilden dat die wonnen.’ Daarom moet Atwood de eer en het prijzengeld (50.000 Britse pond) delen met de Britse Bernadine Evaristo, die in Girl, Woman, Other de verhalen vertelt van twaalf voornamelijk vrouwelijke en zwarte personages van19 tot 93 jaar in Groot-Brittannië.

Goedmakertje

De Britse krant The Guardian zag in de toekenning van de prijs aan Atwood vooral een goedmakertje, omdat de jury de prijs in 1986 aan The Handmaid’s Tale voorbij had laten gaan ten faveure van The Old Devil van Kingsley Amis. ‘Nu Atwood anno 2019 de status heeft gekregen van een hedendaagse profeet, leek dit misschien de uitgelezen kans om de fout van toen recht te zetten,’ aldus fictie-redacteur Justine Jordan.

Bij de toekenning aan Atwood kan nog een kanttekening worden gemaakt: hoe actueel het boek ook moge zijn in tijden waarin vrouwenrechten zwaar onder ruk staan, The Testaments – geschreven vanuit het perspectief van drie vrouwen in de nadagen van Gilead – is ondanks alle fanfare rondom de presentatie simpelweg niet zo sterk als The Handmaid’s Tale.

Dan is de keuze voor de relatief onbekende Evaristo (60) prikkelender, die schrijft over gender, seksualiteit en ras en naar eigen zeggen in haar werk een antwoord zoekt op de vraag: ‘wat betekent het als je jezelf niet weerspiegelt ziet in de verhalen van je eigen land?’

De Booker Prize ging dit jaar naar een internationale bestseller en een kleine roman die het duwtje van deze publiciteit heel goed kan gebruiken. Opmerkelijk, maar niettemin een keuze voor twee sterke vrouwen in een prijzenveld dat nog altijd door witte, mannelijke schrijvers wordt gedomineerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden