PlusDansrecensie

Artiestiek duo ICK Amsterdam bekroond met Gouden Zwaan

De oprichters en artistiek leiders van ICK Amsterdam, Emio Greco en Pieter C. Scholten, hebben de Gouden Zwaan gewonnen. Zij ontvingen de oeuvreprijs vrijdag in Maastricht uit handen van demissionair staatssecretaris Ingrid van Engelshoven.

In het ingetogen ‘dansconcert’ Arcus Cloud legt de choreografie het af tegen het muzikale natuurgeweld. Beeld Sjoerd Derine
In het ingetogen ‘dansconcert’ Arcus Cloud legt de choreografie het af tegen het muzikale natuurgeweld.Beeld Sjoerd Derine

De jury, samengesteld uit prominenten uit het dansveld, roemt het duo vanwege hun ‘niet aflatende zoektocht naar het intuïtieve lichaam en zijn drijfveren’, sinds het begin van hun samenwerking in 1995.

De Zwaan voor de beste danspres­tatie ging naar NDT-danseres Chloé Albaret, voor haar ‘overtuigende en fijnzinnige’ vertolking van het ballet Aperture.

Choreografe Dunja Jocic kreeg de Zwaan voor de beste productie, voor het claustrofobische online danstheaterstuk De Panter.

Staalkaart

Het beeldje voor de Zwaanwinnaars ­werd in 2003 ­ontworpen door Toer van Schayk. De 85-jarige choreograaf, decorontwerper en beeldend kunstenaar, die vorige maand zijn laatste choreografie voor Het Nationale Ballet afleverde, werd zaterdagavond geëerd met een nieuwe prijs. Voor zijn bijdrage aan de danskunst kreeg hij de Dansspeld.

De uitreiking van de Zwanen – de belangrijkste dansprijzen in Nederland – was dit weekend slechts een van de hoogtepunten van de Nederlandse Dansdagen. Het Maastrichtse dansevenement groeide de afgelopen jaren uit tot een staalkaart van de ­Nederlandse dans. Gevestigde gezelschappen als Nederlands Dans Theater en Introdans deelden de door de stad verspreide speellocaties met een avondvullend hiphopevenement en diverse nieuwkomers, zoals het ‘crossdisciplinaire’ gezelschap Shifft.

In het voor uiteenlopende locaties geschikte duet Pounds Lighter laten de stevig gebouwde Lo Walther Boer en de wat pezigere Jefta Tanate elkaar alle hoeken van de dansvloer zien, terwijl de meditatief bedoelde pianomuziek van Erik Satie loeihard uit de speakers schalt. Het betere gooi- en smijtwerk.

Veel ingetogener, maar helaas ook minder overtuigend, is de dans in het ‘dansconcert’ Arcus Cloud. Muzikaal imponeert het door Bang on a Cancomponist Michael Gordon speciaal voor het Cello Octet Amsterdam geschreven stuk 8. In opperste concentratie spelen de in een cirkel opgestelde musici constant verschuivende motieven, die nautische associaties oproepen: woeste baren, bonkende scheepsmotoren en whisky. De Zwaan die opkomend dansmaker Dunja Jocic kreeg voor De Panter is volkomen terecht. Maar in dit geval legt haar choreografie het kansloos af tegen het muzikale natuurgeweld.

Klimaatprotest

De natuur, en dan vooral de teloorgang daarvan, staat eveneens centraal in Our House Is On Fire van de Amsterdamse choreografe Nicole Beutler. Eerder was de productie op basis van een beroemde noodkreet van klimaatactiviste Greta Thunberg al online te zien. Live dit danspamflet ondergaan is andere koek. Met megafoons, gebarentaal en een rond morsecode gecomponeerde score luiden de dansers van Beutler de noodklok.

Meermalen vormen de dansers de letters van de titel met hun lichaam. Dat overtuigt tot net over de helft van de drie kwartier durende exercitie. Beutler maakte de voorstelling echter voor jongere kijkers. Hopelijk laten die zich wel overtuigen door deze XL-portie klimaatprotest. Als dat zo is, heiligt het doel de middelen en zal niemand mij er nog over horen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden