Plus

Ariana Grande: dé vrouw van popjaar 2018

Haar drie concerten in de Ziggo Dome zijn al bijna uitverkocht. Zangeres Ariana Grande (25) is sinds de aanslag op haar show in Manchester in sprinttempo een wereldster geworden.

Ariana Grande: 'Ik heb niets meer om bang voor te zijn' Beeld Getty Images

Voor muziekwebsite Billboard is ze dé vrouw van het afgelopen jaar. Verkozen boven Lady Gaga (comeback met de soundtrack van A Star is Born), Cardi B (eerste vrouwelijke rapper met een Amerikaanse nummer 1-hit) en Beyoncé (recordtournee samen met echtgenoot Jay-Z).

Ariana Grande verbindt volgens Billboard meer dan wie ook het geluid van 2018 met het feministische activisme van het afgelopen jaar.

Haar strijd tegen berichtgeving die vrouwen portretteert op basis van hun relaties in plaats van hun prestaties, maakt van Grande een ideale woordvoerster van de moderne vrouwenemancipatie.

Zo nam ze het op voor Selena Gomez, de zangeres die in de media voornamelijk wordt aangeduid als ex-vriendin van Justin Bieber. "Ze heeft twee nummer 1-albums gehad. Dan kun je haar toch niet zo behandelen?"

Recent haalde ze nog maar eens uit naar, mannelijke, platenbazen die denken beter te weten welke richting haar loopbaan op moet. 'Als ik met twee albums tegelijk op tournee wil, is dat mijn beslissing. Er bestaan in de pop standaardmodellen waaraan vrouwen zich moeten houden en mannen niet. Dat wil ik doorbreken,' zei ze deze maand tegen Billboard.

Terug naar Europa
Eerder had haar muziek haar boodschap al onverbloemd vertolkt: God Is a Woman heet een van de singles van haar laatste album Sweetener. Het album bleek op maat gesneden voor de huidige hitparade: melodieuze pop, aanstekelijke beats, snufje r&b en dan die stem van Grande, die naar verluidt vijf octaven bestrijkt. Net zoals haar voorbeeld Mariah Carey.

Sweetener is ook de naam van haar nieuwste wereldtournee. Hij brengt haar komende zomer drie keer naar de Ziggo Dome. De concerten zijn al nagenoeg uitverkocht.

Het wordt de eerste keer dat Grande (25) naar Europa komt sinds het herdenkingsconcert One Love Manchester in juni vorig jaar. Grande bedacht de avond met collegasterren als Justin Bieber, Coldplay en Robbie Williams als reactie op de aanslag op een van haar concerten vorig jaar. In Manchester kwamen toen 22 fans, onder wie veel kinderen die na afloop wachtten op hun ouders, om het leven.

Overdosis drugs
Wrang genoeg betekende de tragedie Grandes doorbraak van de wereld van de kinderpop naar die waarin iedere muziekliefhebber haar kent. Het verschijnen van album Sweetener, in augustus, werd zo een mondiaal nieuwsevenement.

Uiteindelijk bleek de plaat allesbehalve een werkstuk van rouw. Het bevat weliswaar een troosthymne voor alle nabestaanden (Get Well Soon) en een veelzeggend getitelde single (No Tears Left to Cry), maar Grande predikt vooral een boodschap van hoop. Het kon, zo beredeneerde ze, ook amper meer slechter worden.

Die gedachte bleek niet op te gaan voor haar persoonlijke leven. Nadat ze in mei haar relatie met rapper Mac Miller beëindigde, meldde ze enkele weken later te gaan trouwen met Saturday Night Live-komiek Pete Davidson. Begin september volgde het nieuws van de dood van Miller, bezweken aan een overdosis drugs. Een maand later verbraken Grande en Davidson hun relatie.

"Ik heb niets meer over om bang voor te zijn," zei Grande tegen Billboard. Ze barstte tijdens dat gesprek meerdere keren in huilen uit. Daar moest de verslaggever niet te veel achter zoeken, zei ze. "Ik kan tegenwoordig nog geen goedemorgen zeggen zonder tranen."

Uitweiden over haar gedachten bij Manchester of over haar liefdesleven wilde Grande nog steeds niet in het interview. Wel postte ze op Instagram: "Net als je zegt dat je geen tranen meer over hebt om te huilen, neemt het universum je nog een keer te pakken."

Niet toevallig
De zangeres meldt troost te vinden in haar werk. Grande zegt al op haar zesde te hebben geweten artiest te willen worden. Haar eerste publieke optreden gaf ze op haar tiende en op haar vijftiende debuteerde ze op Broadway.

De beëindigde verloving met Davidson kreeg uiteindelijk een luchtig naschrift in de vorm van Grandes nummer 1-single Thank U, Next. Ze dankt daarin haar ex-geliefde niet af, maar bedankt hem voor de mooie tijd.

De werkwijze die ze bij het uitbrengen van het lied toepaste, moet een blauwdruk worden van haar nieuwe, geëmancipeerde vorm van muziekdistributie. "Ik wil het gaan doen als rappers," zei ze. "Opnemen wat ik voel en dat zo snel mogelijk uitbrengen. Ik weet: bijna niet één vrouwelijke artiest doet dat zo. Ze moeten altijd keurig wachten tot een heel album af is."

Niet toevallig, vindt Grande, dat er gemiddeld aanzienlijk meer mannen dan vrouwen in de hitparades staan. "Ik vecht voor een hitlijst met gelijke verhoudingen. Voor mannen is het zo veel makkelijker om te scoren. Terwijl er ontelbaar veel getalenteerde vrouwen zijn die nog steeds geen eerlijke kans krijgen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden