Apple voor rechter wegens dure 'gratis' games

Elektronicafabrikant Apple moet zich voor de rechter verantwoorden in een rechtszaak die werd aangespannen door boze ouders van jonge gebruikers. De klagers zijn boos omdat veel 'gratis' spelletjes op het iOS-besturingssysteem van Apple uiteindelijk veel geld blijken te kosten. Apple vroeg om de klacht te seponeren, maar een rechter heeft nu beslist dat de rechtszaak kan doorgaan.

Het gaat om populaire games zoals smurfenspel 'Smurfs' Village', die spelers aanmoedigen extra voortgang te maken door virtuele objecten aan te kopen met echt geld.

Kredietkaartgegevens
Daarvoor moeten spelers wel kredietkaartgegevens en een wachtwoord invoeren, maar aangezien de creditcardgegevens van de meeste gebruikers zijn opgeslagen in iTunes, was aanvankelijk alleen het wachtwoord vereist. Ten tijde van de eerste klacht in de zaak werd, was het bovendien mogelijk om tot een kwartier na de aankoop of download van een app, 'in-game'-aankopen te doen zonder een nieuwe invoering van dat wachtwoord. Inmiddels is die mogelijkheid uitgeschakeld. Er duiken echter nog steeds gevallen op waarbij kinderen het paswoord van hun ouders weten te ontfutselen en zo flinke bedragen uitgeven. Apple maakt(e) dat allemaal veel te gemakkelijk, vinden de gedupeerde ouders.

Sepot
Apple vroeg om de klacht te seponeren omdat je tegenwoordig 'in game'-aankopen helemaal kan uitschakelen, een functie die eerst niet beschikbaar was. Recente updates in iOS-software voegden ook extra stappen toe in het aankoopproces, inclusief de verplichting om nog een extra paswoord in te geven voor aankopen in apps. De ouders voeren echter aan dat kinderen door de verslavende aard van de games nog steeds aangemoedigd worden aankopen te doen, terwijl ouders zich mogelijk niet helemaal bewust zijn van de financiële implicaties. Rechter Edward Davilla oordeelde nu dat de rechtszaak kan voortgezet worden.

Gratis
De vertegenwoordiger van de ouders, advocaat Garen Meguerian, diende bij de eerste gerechtelijke klacht in 2011 een lijst in van games die volgens hem 'strategisch zijn ontwikkeld om aankopen van virtueel geld aan te moedigen.' Een daarvan is 'Smurfs' Village' van Capcom, een gratis spel waarvan aankopen in de 'Smurfberry Shop' wel enkele tot tientallen euro's kosten, iets wat weliswaar wordt vermeld in de beschrijving van het spel.

Je kan het spel ook gewoon gratis blijven spelen, maar dan verloopt je vooruitgang erg traag. 'Je komt echt nergens met alleen de gratis dingen,' stelt een beoordeling van het spel. Het principe komt voor in veel games, zoals ook in het populaire 'Draw Something', waar je moet betalen voor extra kleuren.

Enorme rekeningen
Zo was er in Groot-Brittannië het geval van Niamh Bolton, die plots een rekening van meer dan 1.800 euro kreeg omdat haar tienjarige dochter los ging de mogelijkheid toevoegde om 'in-game'-aankopen uit te schakelen, gebeurde in amper twee uur tijd. De frats van dochterlief bracht het gezin zelfs in financiële problemen, maar de vrouw kreeg het geld terug nadat ze contact had opgenomen met de klantendienst van Apple.

Om een e-mail naar de juiste dienst te sturen, moest de vrouw echter door een reeks 'heel moeilijke stappen', zei ze aan de BBC. In december maakte de Daily Mail ook melding van een geval waarin de zevenjarige Jack Drager uit Barnsley zijn ouders een rekening van bijna 1.600 euro presenteerde door de aankoop van virtuele dieren in 'Tap Zoo'. Ook dat bedrag betaalde Apple terug.

Onderzoek
Nadat in Amerika de achtjarige Madison Kay vorig jaar meer dan 1.000 euro uitgaf in 'Smurfs' Village', werden de 'in-game'-betalingen onder de loep genomen door de Amerikaanse Handelscommissie. Die oordeelde dat ontwikkelaars meer moesten doen om ouders te waarschuwen voor de inhoud van hun games. 'In-game'-aankopen bestaan trouwens ook bij andere besturingssystemen, zoals Googles Android. Ook in games op sociaalnetwerksite Facebook hebben kinderen al flinke bedragen uitgegeven zonder medeweten van hun ouders. Apple heeft nog niet gereageerd op de huidige zaak, meldt BBC News.

Screenshot van het spel Tap Pet Hotel
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden