'Apple gaat muziekindustrie niet nóg een keer redden'

De muziekindustrie zit in een impasse. De cd-verkoop loopt sneller terug dan de inkomsten via digitale kanalen stijgen en de groei van streamingdiensten als Spotify zet niet snel genoeg door. 'We moeten leren begrijpen hoe slecht de zaken er voor staan', aldus Mark Mulligan.

C2C deze week op het Eurosonic festival in Groningen. Beeld afp
C2C deze week op het Eurosonic festival in Groningen.Beeld afp

'We zitten vast', constateert de Britse blogger tijdens zijn Keynote-speach Eurosonic-conferentie in Groningen. 'Los van de opkomst van streamingdiensten is er al jarenlang niets belangrijkst gebeurd.'
Mulligan, die elf jaar lang verbonden was aan onderzoeksbureau Jupiter Research en de man is achter het invloedrijke Music Industry Blog, analyseert al tien jaar de digitale muziekmarkt. Hij vindt dat iedereen in de industrie, zonder uitzonderingen, schuld heeft aan de huidige situatie.

Er wordt krampachtig vastgehouden aan verdienmodellen die hun langste tijd hebben gehad en alternatieven zoals Spotify worden volgens Mulligan verkeerd benaderd. 'Streaming is een doorgeefluik, geen product. We moeten stoppen met doen alsof het dat wel is.' De Brit wijst op een bekend fenomeen: een veelbelovend platform groeit uit zijn voegen, wordt verkocht aan een groot bedrijf en verliest zijn leidende rol en aantrekkingskracht. 'Als Spotify binnen een jaar of twee verkocht wordt, volgt onvermijdelijk de terugval.'

Mulligan pleit voor een nieuwe benadering. De vier pijlers waarop succesvolle verspreiding van digitale muziek steunt, zijn volgens hem duurzaamheid, innovatie, transparantie en ervaring. 'In deze tijd is het product een ervaring geworden. Kijk naar de iPad. Er worden steeds minder cd's verkocht. Mensen geven hun geld liever uit aan technologie. Dus moet je ze iets anders bieden.'

Maatwerk
Concreet pleit Mulligan voor een directere communicatie tussen artiest en fans. 'We leven in een tijdperk van maatwerk. Mensen willen een ervaring op maat. En ik vind dat we daar geen rem op moeten zetten. De ervaring ís het product geworden. Het draait niet om het liedje of het album, maar om de ervaring die eromheen gebouwd is.'

Een manier die Mulligan aandraagt om tot zo'n ervaring te komen is de consument de betrekken bij het maakproces. Voor een bepaald bedrag kan de fan zijn favoriete artiest op de voet volgen door toegang te krijgen tot unieke content zoals demo's en remix-apps. Niet het eindproduct staat centraal, maar de persoonlijke beleving van de consument.

De cd-verkoop houdt dan wel de muziekindustrie overeind, maar eigenlijk is het een achterhaalde manier van zaken doen. 'Cd's zijn de heroïne van de muziekindustrie, het is een verslaving', zegt Mulligan.
'De markt is ingericht rond albumreleases, omdat daar het grootste deel van de inkomsten vandaan komt. Het kan natuurlijk niet, maar strategisch gezien zou het logisch zijn om de cd vaarwel te zeggen.'

Uit de hoek van de gevestigde orde verwacht de blogger geen wonderen.
'Apple heeft op muziekgebied een plafond bereikt. Het blijft veruit de belangrijkste speler in de markt - als Apple niest, is de hele industrie verkouden - maar reken er maar niet op dat Apple de muziekindustrie nóg een keer gaat redden.'

Mark Mulligan. Beeld
Mark Mulligan.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden