Achtergrond

Anne Frank: toen dagboekschrijver, nu vlogger

In een nieuwe YouTube-serie schrijft Anne Frank niet in haar dagboek, maar vlogt ze vanuit het Achterhuis. Het is niet het eerste onderduikverhaal dat verbeeld wordt op social media: het kan zelfs een bescheiden trend genoemd worden. 

Anne Frank die vlogt op YouTube: het voelt toch maf, want zo’n modern cameraatje valt ietwat uit de toon in het Achterhuis. Maar na de eerste twee afleveringen van Anne Frank Videodagboek, een onlineserie van het Anne Frank Huis, went het gek genoeg toch al. 

In de eerste afleveringen zien we Anne haar 13de verjaardag vastleggen (waar ze dus geen dagboek cadeau krijgt maar een vlogcamera), zichzelf filmen terwijl ze met vader Otto over het Merwedeplein wandelt, en snikkend vertellen over de anti-Joodse maatregelen. Maar ze filmt ook poes Moortje en praat over haar vlam Peter – zoals een meisje van haar leeftijd dat nu zou doen.

Het Anne Frank Huis wil jongeren dolgraag kennis laten maken met het verhaal van Anne, maar die brengen nu eenmaal flink meer tijd online door dan met hun neus in de boeken. Daarom is er nu de moderne versie van haar dagboek in de vorm van vlogs: de vijftien afleveringen zijn allemaal gebaseerd op dagboekbrieven die Anne tussen maart en augustus 1944 schreef. De hoop is nu dat jongeren zo nieuwsgierig worden dat ze ook het dagboek eens zullen openslaan.

Vertaling

Het Amsterdamse productiehuis Every Media kwam in 2018 met het idee en stapte naar het Anne Frank Huis, dat wel brood zag in deze nieuwe vorm van educatie. “Dagboekschrijvers van toen zijn de vloggers van nu, dachten wij,” vertelt producent Frank de Horde. “En er was maar één boek dat in de aanmerking kwam voor zo’n moderne vertaling.”

De Horde nam zo’n anderhalf jaar om de serie rond te krijgen: het Achterhuis werd in detail nagebouwd zodat de set nauwelijks is te onderscheiden van het echte pand op de Prinsengracht, een onderzoeksbureau keek of het format überhaupt aansloeg bij de doelgroep, schrijvers Natascha van Weezel en Wies Fest schreven een script en Hanna van Niekerk werd ingeschakeld voor de regie.

Drie medewerkers van de Anne Frank Stichting checkten de serie continu op historische accuraatheid. “Met hen hadden we het ook veel over de interpretatie. Het dagboek is natuurlijk in het Nederlands van de jaren veertig geschreven: daar moesten we een hedendaagse stijl voor vinden. Wat zou Anne wel zeggen, en wat niet? Maar ook vragen over hoe Anne bijvoorbeeld zou zijn omgegaan met haar verliefdheid met Peter hielpen zij beantwoorden. Zou ze gebloosd hebben als ze daarover vertelde?”

Bescheiden trend

De vlogserie over Anne Frank is niet de eerste die de Tweede Wereldoorlog via sociale media verbeeldt: vorig jaar ging het Israelische project Eva.stories online, van techondernemer (en miljardair) Mati Kochavi en zijn dochter. Zij bedachten een dramaserie rond het waargebeurde verhaal van het 13-jarige Hongaarse meisje Eva Heyman. De serie was alleen te zien in Instagram Stories, de korte filmpjes die je op het medium kunt uploaden – en dus ook voorzien van hashtags, filters en emoji’s. Naar dat voorbeeld is nu een Nederlandse versie van de EO in productie. Oorlog.Stories gaat ook over een ondergedoken tienermeisje gaat en begint over twee weken.

Dat meerderen op het idee komen een eigentijdse versie van de onderduikverhalen te maken voor jongeren is logisch, zegt producent Ter Horde. “Zoals Otto Frank al zei: deze verhalen moeten verteld blijven worden.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden