PlusInterview

Anne de Buck vliegt de wereld over voor haar reisblog

Anne de Buck (33) vliegt voor haar reisblog yourlittleblackbook de wereld over. Nu zijn er twee boeken. "Ik schrijf niets negatiefs."

Hannah Stöve
Reisblogger Anne de Buck Beeld Eva Plevier
Reisblogger Anne de BuckBeeld Eva Plevier

'Waar ik dit jaar naar toe ben geweest? Heb je even?" (...) "Parijs, Zuid-Afrika, New York, Berlijn... weer Parijs, toen Las Vegas, Los Angeles, Chicago, Tokio, Seoul, en Antwerpen. Of telt die laatste niet mee?"

Anne de Buck is professioneel reisblogger. Ze heeft veruit het bekendste Nederlandse blog dat draait om reistips, Your Little Black Book genaamd, naar het zwarte notitieboekje waarin ze vroeger haar favoriete adressen opschreef.

Ze begon haar blog omdat haar vrienden haar bleven lastigvallen of ze haar favoriete restaurants en zaakjes in, zeg, Londen of New York even wilde doormailen, nu verdient ze er een goed salaris mee.

En ze wordt om de haverklap mee gevraagd op reis. Verhalen over succesvolle blogs gaan vaak over meisjes die in hun meidenkamers beginnen met een blogje en er later serieus geld mee verdienen.

Sanoma
Bij De Buck ging dat heel anders. Tot twee jaar geleden werkte ze voor verschillende titels van Sanoma, waar ze onder andere een tijd de geautomatiseerde verkoop van advertenties onder haar hoede had.

"Met mijn ervaring met de bladen in mijn achterhoofd ging ik goed nadenken wat voor pijlers mijn blog moest hebben, wat de tone of voice zou moeten zijn en wat de doelgroep werd. Ik wist al wel snel dat Amsterdam centraal moest staan en dat het een persoonlijk tintje moest krijgen. Na een tijdje gingen mijn lezers op mij vertrouwen en dachten ze: als zij het leuk vindt, moet ik erheen."

Zijn al die reisjes gesponsord?
"Een deel ervan. Als ik echt ergens graag heen wil, koop ik dat ticket en ik betaal de rekening als ik graag ergens wil eten. Bovendien is het begrip gratis ook erg relatief. Na een persreis ben ik soms een week bezig de informatie te verwerken."

Wanneer kon u leven van uw blog?
"In het begin kreeg ik alleen heel sporadisch wat bedrijven op me af die met me samen wilden werken. Meestal stuurden ze spullen op, in de hoop dat ik er dan over schreef. Hobbybloggers doen dat nog veel, die vinden het een leuk extraatje. Maar mooie content maken kost zo veel tijd en van gratis spullen kun je niet leven."

"Vanaf ongeveer tienduizend unieke volgers per maand werd ik echt interessant voor adverteerders en kreeg ik wat kleinere campagnes, zodat er wat geld werd verdiend. Sinds twee jaar run ik mijn blog fulltime en moet ik echt wel een aantal grote campagnes van grote merken (bijvoorbeeld een artikel erover schrijven, erover Instagrammen, nog een filmpje maken, red.) per maand hebben om mijn kantoor, de freelancers en de techniek achter de blog te kunnen betalen."

"Maar ik maak nog steeds een onderscheid tussen de advertorials en de redactionele artikelen. Als ik een restaurant tip, krijg ik daar geen vergoeding voor."

The Amsterdam City Guide Beeld Anne de Buck
The Amsterdam City GuideBeeld Anne de Buck

Dus Amsterdamse restaurants betalen niet om op uw site te komen?
"De afgelopen twee jaar in elk geval niet. In het begin ben je nog op zoek naar een verdienmodel, maar ik kwam er al snel achter dat dat niet zit in nieuwe restaurants die opengaan. Ik wil ook niet over een restaurant hoeven schrijven als ik het niet goed vind."

Het valt op dat u veel verschillende dingen aanprijst: van schoenen en verzekeringen tot laptops, koffie, staats­loten, sapjes en creditcards.
"Dat is waar. Ik probeer er wel altijd een draai aan te geven die met reizen of lifestyle te maken heeft en als ik word uitgenodigd op persreis, maak ik vaak cityguides met leuke hotspots. Een bedrijf moet wel goed bij me passen. Ik zal bijvoorbeeld nooit zoiets als Tindr of Happn recenseren, omdat ik een vriend heb."

Hoe vaak per week gaat u uit eten?
"Ik ben nu fanatiek aan het sporten, maar toch nog zeker drie keer per week."

De Bucks Amsterdamse favorieten:
1. The Meets
: "Nu ik probeer om wat fitter te worden, merk ik dat ik vaker op zoek ga naar tentjes waar ik zonder schuldgevoel alles van de kaart kan bestellen, zoals bij deze healthy hotspot."

2. Fa. Pekelharing: "Ik woon hier om de hoek en als mijn ouders in Amsterdam zijn, ga ik hier graag eten. Het is er altijd gezellig en de kwaliteit is erg consistent, terwijl de prijzen heel schappelijk zijn."

3. Little Collins: "Deze tent zit nét even uit de loop van het Gerard Douplein, waar veel nieuwe zaken openen. Little Collins was een van de eerste zaken in De Pijp waar je kon brunchen en hun bloody mary’s behoren tot de beste van de stad."

Heeft u daar nog plezier in?
"Ja! Voordat ik mijn blog had ging ik ook al drie á vier keer per week naar een restaurant, daarom had ik ook meteen zo veel materiaal voor op mijn blog. Een nieuw hip restaurant ontdekken - that's what makes my heart tick. Al moet ik wel zeggen dat ik de Amsterdamse restaurants met bakstenen binnenmuren ook wel even gezien had. Gelukkig zijn er nu weer wat tenten die iets anders doen."

Echt kritisch bent u niet. Elk restaurant krijgt een vrolijk tekstje.
"De restaurants worden geselecteerd door mij en de mensen die voor mij werken. Mijn tijd is kostbaar en ik zie de lol er niet van in een negatief stuk te schrijven, dus als iets niet goed genoeg is, komt er niets online. Als we een opening aankondigen maar het later niets vinden, halen we het ook van de site. Bovendien ben ik geen culinair recensent: het mij om de algehele sfeer van een plek."

U heeft nu 175.000 bezoekers. Wat merkt u van uw invloed?
"Ik krijg heel vaak mails van restauranteigenaren dat de zaak vol zat met mensen die het restaurant hadden gevonden via een artikel op Your Little Black Book. En als ik naar een opening ga van iets, zoals van het zwembad op het dak van het W Hotel, stapt er bijna altijd wel iemand op me af om te zeggen dat hij of zij fan is van mijn site. Dat blijft heel bijzonder."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden