PlusAlbumrecensie

Anna Netrebko heeft grote moeite met de hoge bes

Erik Voermans

De critici zijn verdeeld over de Russische superster Anna Netrebko, wat overigens geen enkele invloed lijkt te hebben op haar aanwezigheid op de prominentste podia. In Salzburg, New York en La Scala trekken de operaliefhebbers zonder dralen de portemonnee als ze weer eens langskomt.

Haar stem heeft zich in de loop van haar carrière ontwikkeld van het lichtere werk naar de zwaarste categorie, wat je kunt betreuren. Op haar eerste soloalbum sinds vijf jaar, een periode waarin ze onder meer kampte met een serieuze schouderblessure, waarvoor ze moest worden geopereerd, is ze vooral te horen als dramatische sopraan, getuige programmakeuzes als Un bel di vedremo uit Madama Butterfly en aria’s van Wagner uit Tannhäuser, Lohengrin en Tristan und Isolde.

In Es gibt ein Reich uit Richard Strauss’ Ariadne auf Naxos is te horen hoeveel moeite ze tegenwoordig moet doen om de hoge bes te halen, wat toch een groot verschil is met de souplesse die ze in vroeger dagen kon tentoonspreiden. Haar stem heeft ook iets ongenaakbaars gekregen, met dat grote, logge vibrato. Haar interpretatie van Purcells When I am laid in earth uit Dido and Aeneas is verschrikkelijk en had nooit op dit album terecht mogen komen. Het orkest van La Scala onder leiding van Riccardo Chailly begeleidt haar prachtig, dat wel.

Klassiek

Anna Netrebko
Amata della tenebrae
(Deutsche Grammophon)

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden