Plus Recensie

Anna liquideert in lingerie in film vol Sovjetclichés

Producent en regisseur Luc Besson presenteert met Anna een mottenballenscenario vol Sovjetclichés en sleetse stereotiepen.

Anna Beeld Independent Films

Twee jaar geleden ging Luc Besson pijnlijk onderuit met Valerian and the City of a Thousand Planets. De ­Engelstalige stripverfilming kostte 197 miljoen euro en was de duurste Franse productie uit de geschiedenis. Het werd een flop. Besson werd ­gedwongen de televisietak van zijn mediabedrijf Europacorp te verkopen en belandde zelf in de beklaagdenbank van de #MeToo-beweging: hij is door meerdere vrouwen ­beschuldigd van verkrachting.

Omdat de schoorsteen toch moet roken keert de schrijver, producent en regisseur met Anna terug naar de succesformule waarmee hij wereldwijd doorbrak. Net als La Femme Nikita (1990) draait de thriller om een beeldschone jonge vrouw die van de straat wordt geplukt en tot een dodelijke vamp in geheime overheidsdienst wordt opgeleid. Française ­Nikita was een junkie annex veelpleger en werd een stijlvolle beroeps­doder, Russin Anna leeft anno 1985 met een junkie annex veelpleger en wordt een stijlvolle KGB-agente met een modellenbestaan als dekmantel.

Anna wordt vertolkt door het Russische model Sasha Luss, die na haar edelfiguratie in Valerian in deze hoofdrol meer om handen heeft, maar door Besson vooral als ongenaakbare vamp wordt gefilmd. Haar wereld bestaat uit grauwe kazernes uit het Sovjettijdperk en kleurrijke fotoshoots in Parijs en Milaan, waar ze tussen de kostuumwisselingen door wat liquidaties in lingerie uitvoert en een lesbische relatie veinst.

Besson leeft dus nog in het olala-tijdperk, maar #MeToo is hem niet helemaal ontgaan. Wanneer Anna haar KGB-instructeur (Luke Evans) in een bezemkast neukt, zegt ze na afloop: “Daar was ik aan toe.” Waarop hij antwoordt: “Me too.” Zo geeft Besson toch nog een eigentijdse draai aan een mottenballenscenario vol Sovjetclichés en sleetse stereotiepen. Helen Mirren speelt overigens een aardige bijrol als KGB-kreng Olga. Ze redt er de film niet mee, maar haar schoorsteen rookt.

Anna

Regie Luc Besson
Met Sasha Luss, Luke Evans, Helen Mirren, Cillian Murphy
Te zien in Arena, De Munt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden