PlusFilmrecensie

Animatiefilm The Mitchells vs. The Machines: een aanstekelijke kijk op het superheldengenre

Het gezin Mitchell op avontuur. Beeld
Het gezin Mitchell op avontuur.

De Netflixproductie The Mitchells vs. The Machines steekt een bekend verhaal in een modern jasje. De animatiefilm over een disfunctioneel gezin dat de wereld van een technologie-apocalyps moeten redden, haalt zijn inspiratie uit internetcultuur, met name virale YouTubevideo’s en het fenomeen van lelijk-schattige honden.

De animatiefilm is geregisseerd door Michael Rianda en geproduceerd door Phil Lord en Christopher Miller, die samen ook The Lego Movie regisseerden. Net als The Lego Movie combineert The Mitchells vs. The Machines een ­verhaal over familieconflicten en een relaas over het einde van de wereld. En net zoals The Lego Movie doet deze film dat in een kleurrijke, speelse vorm. Maar het overbrengen van de boodschap, die wat ingewikkelder is dan het pleidooi voor creativiteit dat de eerdergenoemde film kenmerkte, kost meer moeite.

Moderne technologie

Technologie heeft een wig gedreven tussen de eens zo hechte tiener Katie Mitchell (Abbi Jacobson) en haar vader Rick (Danny McBride). Katie is een technisch onderlegde creatieveling die op het punt staat naar de filmacademie in Californië te vertrekken. Rick droomde ooit van wonen in een hut in het bos, vindt schroevendraaiers het perfecte cadeau voor alle gelegenheden en zit zo vast in zijn afkeer van moderne technologie dat hij weigert ­Katies films te bekijken. Een van die films is YouTube-sensatie Dog Cop, met in de hoofdrol huisdier Monchi, een schele mopshond die zijn tong voortdurend uit zijn mond heeft hangen.

Als laatste redmiddel om hun verschillen te overbruggen plant Rick een roadtrip naar de universiteit van Katie, samen met zijn vrouw Linda (Maya Rudolph) en zijn zoon Aaron (Rianda). Volgens de logica van een film die ooit onder de naam Connected zou verschijnen, krijgen beide kampen wat hun opvatting over technologie betreft gelijk.

De roadtrip valt samen met release van Pal, voorheen een ­besturingssysteem à la Alexa of Siri, dat nu geüp­gra­ded is tot een almachtige robot. De presentatie hiervan door Mark Bowman (Eric André), ceo van een ­fictieve techreus gebaseerd op bekende giganten, neemt een duistere wending als de oude Pal (Olivia Colman) haar wraakplan uitvoert. Kritiek op technologie is in het verhaal verweven, net als lof voor de creativiteit die ze met zich meebrengt en het vermogen om contact te maken met anderen en ‘je mensen te vinden’.

Met de verwoede energie van een sugar rush en de vastberadenheid om de daaropvolgende crash te voorkomen geeft de film de voorkeur aan voortstuwende actiescènes boven het uitdiepen van de personages, wat resulteert in een climax die bijna de hele tweede helft van de film in beslag neemt. Het tempo is rap, maar The Mitchells vs. The Machines biedt een aanstekelijke kijk op het superheldengenre.

The Mitchells vs. The Machines

Regie Michael Rianda
Stemmen Abbi Jacobson, Michael Rianda, Maya Rudolph, Danny McBride, Olivia Colman
Te zien op Netflix

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden