Animal Collective wekt oude radiofragmenten tot leven

De Amerikaanse band Animal Collective keerde in de originele bezetting terug naar Baltimore om hun negende album Centipede Hz te maken. Radio was een belangrijke inspiratiebron. 'Wij denken graag na over hoe geluid door de ruimte reist', aldus David Portner.

In tegenstelling tot succesalbum Merriweather Post Pavilion uit 2009 werd het materiaal op Centipede Hz geschreven en opgenomen in de voormalige thuisstad van Animal Collective, Baltimore. Het was volgens Brian Weitz (33) alias Geologist een hele onderneming om de vier leden, die allemaal ergens anders woonden, bij elkaar te krijgen.

'Voor David was het een grote stap om weg te gaan uit New York, Noah haalde zijn vrouw en kinderen, die Portugees zijn, naar de States en ikzelf was net vader geworden. Om zo min mogelijk zorgen te hebben, wilden we naar een stad waar we bekend mee waren, zodat we gemakkelijker woonruimte konden vinden en onze moeders konden oppassen.'

Interessanter
In Baltimore kreeg Centipeze Hz gestalte in een kleine oefenruimte. De radio speelt een verbindende rol op het album. 'Radio is qua geluid interessanter dan televisie', legt Portner (33) alias Avey Tare uit. 'Omdat wij ons bij elke plaat een voorstelling maken van de ruimte waarin het geluid geproduceerd wordt, leek het ons interessant om dit keer de radio als uitgangspunt te nemen.'

Weitz, die verantwoordelijk is voor de meeste samples die Animal Collective gebruikt, begon zogenaamde 'aircheck tapes' te verzamelen:
bandjes waarop flarden van radio-uitzendingen te horen zijn. 'Davids broer had er een paar en daarna vond ik er nog veel meer online. Als ik iets hoorde wat ik leuk vond, maakte ik gelijk een sample.
Uiteindelijk had ik een grote database waar we uit konden putten als we ergens een bepaalde geluidje nodig hadden.'

Het plan om van radio het doorlopende thema te maken op Centipede Hz ontstond tijdens het werken aan het nummer Monkey Riches. Weitz: 'Daar zat al een radiofragment in en we zochten naar een manier om dat idee verder uit te werken. Op dat moment ontstond de gedachte om radiogeluiden te gebruiken om de liedjes op het album met elkaar te verbinden. Dat heeft ervoor gezorgd dat de plaat zich van begin tot eind in dezelfde 'wereld' bevindt.' (FaceCulture)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden