Angélique Kidjo mixt traditioneel Afrikaans met hiphop en andere genres

Een zangeres uit het West-Afrikaanse Benin; heel bijzonder vonden we die afkomst toen Angélique Kidjo in de jaren negentig bekendheid verwierf in de westerse wereld. Zestig jaar oud is ze nu (slechts een paar weken ouder dan de onafhankelijke republiek Benin). En haar cv is hoogst indrukwekkend. Vier Grammy’s op haar naam, samengewerkt met grootheden als Philip Glass, Bono, Carlos Santana en Peter Gabriel, to name but a few.

Maar waar ze vandaan komt, heeft ze nooit vergeten. Angélique Kidjo is een vooraanstaand activiste als het gaat om Afrikaanse zaken en is ook altijd blijven werken met muzikanten van haar eigen continent. Op haar nieuwe album Mother Nature werkt ze nauw samen met jong Afrikaans talent als Sampa The Great (uit Zambia) en Burna Boy (Nigeria), maar doet ook oudgediende Salif Keita (Mali) mee. Traditioneel Afrikaanse muziek gaat hier hand in had met hiphop en andere genres van nu.

Wereldburger Kidjo nam de plaat op in de VS, Frankrijk, Engeland, Mali en Nigeria (meestal met haar Franse echtgenoot Jean Hébrail als producer) en schakelt in de zang moeiteloos tussen de vijf talen die ze vloeiend spreekt (drie Afrikaanse plus Engels en Frans). In de teksten gaat het over serieuze zaken als de klimaatkwestie en pan-Afrikanisme, maar de muziek klinkt altijd aanstekelijk opgewekt en vrolijk.

Wereld

Angélique Kidjo
Mother Nature