Plus

Angelique Houtveen: 'Ik wil mezelf niet profileren als de soul- en hiphopchick'

Half november ging de programmering van NPO 3FM op de schop. Een van de opvallendste nieuwkomers is KRO-NCRV-dj Angelique Houtveen (31). 'In een uur radio moeten zeker twee nummers zitten die iets met je doen.'

Angelique Houtveen: 'Meer variatie in kleur, sekse en seksuele voorkeur is zeer welkom. Zolang je iedereen wel op zijn of haar kwaliteiten blijft beoordelen'Beeld Ernst Coppejans

Angelique Houtveen is niet makkelijk van haar à propos te brengen. Wie dat wel wil proberen, moet over rapper Kendrick ­Lamar beginnen. Een bijna verlegen lach breekt door, ze struikelt zowaar eens over haar woorden.

"Hij maakt veel in mij los met zijn muziek. Ik word er helemaal blij van joh, als je erover begint. Hij is voor mij het perfecte voorbeeld van iemand die met zijn muziek enorm kan binnendringen."

Houtveen is sinds november wekelijks op de vroege zaterdag- en zondagochtend (06.00-09.00 uur) te horen op 3FM. Ze stapte niet in de meest rustige periode in bij het radiostation. Nadat eerder Coen Swijnenberg en Sander Lantinga waren vertrokken naar 538, liet ook Gerard Ekdom 3FM achter zich (nu NPO Radio 2) en kwam het marktaandeel van de zender in een vrije val.

3FM moest vernieuwen. Dat gebeurde in november met een volledig nieuwe programmering, Giel Beelen stopte met zijn ochtendshow, Timur Perlin ging er een tijdje tussenuit en Paul Rabbering volgde Ekdom naar NPO Radio 2.

Nieuwe namen dienden zich aan, onder wie Houtveen dus. Ze had net aangegeven te willen stoppen bij urbanjongerenzender FunX (even­eens NPO) toen ze benaderd werd door 3FM-zendermanager Basyl de Groot.

Bij 3FM moet het grote Kendrick Lamarinterview er ooit van gaan komen. "Ik ga er wel vanuit dat het gaat gebeuren, ja. Ik weet alleen nog niet wanneer. Ik ben al bezig met het voorbereiden: mijn grootste angst is dat het oppervlakkig wordt. Áls ik hem dan krijg te spreken moet het on point zijn."

Bij FunX had u een dagelijks programma. ­Waarom wilde u daarmee stoppen?
"Ik wilde iets anders. Ik heb allerlei ideeën over een eigen onderneming, die laat zien wat muziek met emotie kan doen. Ik voelde dat dat in combinatie met FunX gewoon erg moeilijk ging worden. Ik had daar vijf dagen per week een show in de Rotterdamse studio en met reistijd erbij kostte het gewoon te veel energie. Ik merkte ook dat ik niet volledige voldoening haalde uit het programma dat ik daar presenteerde."

"Voor mij is nieuwe muziek erg belangrijk. Het vertrouwen moet er zijn dat ik daar een eigen invulling aan geef, maar bij FunX was het erg geformatteerd, waardoor ik vrijheid miste."

Toen u aangaf weg te gaan bij FunX wist 3FM-zendermanager Basyl de Groot niet hoe snel hij u moest bellen, zei hij bij de presentatie van de nieuwe 3FM-programmering.
"Basyl moet via via gehoord hebben dat ik ging stoppen bij FunX, want het was nog niet officieel bekend toen hij voor het eerst belde."

Idealiter had u hém gebeld, zei hij.
"Dat is nooit in mij opgekomen, als ik eerlijk ben. Ik heb in 2011 BNN University gedaan en in die periode ook rondgelopen op de redactie van 3FM, dus ik kende het bedrijf wel. Basyl had ik leren kennen toen hij nog samensteller was."

"Ik kende het 3FM van Coen & Sander en Gerard Ekdom; daar zag ik mezelf niet tussen lopen als dj. Omdat het een ver-van-mijn-bedshow was tussen die grote jongens, maar ook omdat ik er muzikaal minder tussen pas, denk ik. 3FM was toch voornamelijk een pop-rockzender geworden, met weinig ruimte voor subgenres."

Moest De Groot u overtuigen dat dat zou veranderen?
"Ik denk dat, als je nu naar 3FM luistert, je kan horen dat er dingen veranderd zijn. Er is veel meer plek voor urban en hiphop, bijvoorbeeld. Ik had voor mezelf opgeschreven wat ik wilde áls ik - en dat wilde ik graag - na FunX radio zou blijven maken: nieuwe muziek, nieuw talent en iets met ruimte voor gevoel. Vervolgens belde Basyl, met ongeveer die boodschap. En op zaterdag- en zondagochtend, dus met veel ruimte voor sfeer en de ontspanning van het weekend. Dat viel perfect uit."

Hoe is de sfeer bij 3FM? Het marktaandeel is sinds de vernieuwingen nog onveranderd laag.
"Ja, ik zag het, maar ik kan er niet zo veel mee. Het is denk ik ook niet realistisch om te denken dat je binnen drie maanden een zender volledig kan omdraaien. Het valt me nog mee dat het niet verder gekelderd is; iedereen is langzaam maar zeker zijn plek aan het vinden. Ik maak me niet druk om het marktaandeel. NPO 3FM is een sterk jongerenmerk. Al dalen de luister­cijfers, we zijn óók aanwezig op alle andere kanalen. Het komt echt wel goed. 3FM heeft een toffe curatorfunctie: de plek waar je nieuwe muziek het eerst hoort en ontdekt."

Waar komt uw liefde voor muziek vandaan?
"Ik heb altijd veel muziek geluisterd. Ik heb het verhaal wel vaker verteld, maar ik had vroeger een bloedziekte (ITP). Het probleem was dat mijn bloed niet goed stolde, dus als ik zou vallen was dat al gevaarlijk. Daardoor zat ik veel binnen, en ik lag vaak ik het ziekenhuis. Met de Spice Girls. En de Lion King-soundtrack. Op dat soort momenten zorgde muziek ervoor dat ik kon voelen: ik ben even zwak nu, maar dat mag er gewoon zijn."

"Later maakten de Spice Girls plaats voor Kendrick Lamar en D'Angelo. Toen ik 19 was, kreeg ik een auto en reed ik vanuit Vianen, waar ik woonde, een paar keer per week naar Amsterdam om met vrienden concerten te bezoeken."

Wat doet u liever: luisteren naar muziek of over muziek praten?
"Het liefste luister ik, maar hé: praten over muziek is mijn werk. En door over muziek te praten kun je iemand anders laten luisteren."

Uw producer bij 3FM zei dat als u op de radio iets vertelt over een bepaalde artiest, u het ­belangrijk vindt dat een van jullie twee ooit een concert van die artiest heeft bijgewoond.
"Dat vind ik de functie van mezelf als radio-dj: een gevoel geven bij een plaat. Om dat goed over te kunnen brengen is het wel belangrijk dat je er zelf iets bij voelt. Of de luisteraar een verhaal laat vertellen."

"Je hebt ook dj's die zich meer richten op entertainment: Rámon Verkoeijen en Mark van der Molen hebben bijvoorbeeld de gekste spellen in hun middagshow. Daar ga ik stuk op van het lachen, maar als ík dat ga doen, komt het niet over. Het is ook niet wat ik wil bereiken."

Voorheen had u een dagelijks programma op Radio 6 Soul & Jazz. Wordt van u verwacht dat u die muziekstromingen meeneemt bij 3FM?
"Radio 6 was een veilige cocon. Bij 3FM ben ik nog weleens iets onzekerder, als ik bijvoorbeeld voorzichtig José James plug. Ik kan makkelijk zeggen dat vooral soul en hiphop mijn hart sneller laten kloppen, maar ik wil mezelf niet profileren als de soul- en hiphopchick."

"Wat ik juist wil verkondigen: welke muziek je ook luistert, elke muzieksoort heeft een ingang naar je emoties. Echt niet elk nummer hoeft je bij de strot te grijpen, maar in een uur radio mogen er toch wel minimaal twee nummers zitten die iets met je doen."

NRC schreef na de presentatie van de nieuwe programmering: 'Angelique Houtveen moet kleur brengen bij 3FM'. Dat vond u vervelend.
"Ik begreep het wel, want er was veel kritiek op 3FM, dat veel te wit en veel te mannelijk zou zijn. Als er dan iemand met een kleurtje bij komt, wordt daar iets van gevonden. Ik vind het persoonlijk gewoon jammer als dat het enige is dat je eruit haalt. Dan zie je mij niet als radio-dj die iets kan toevoegen aan de zender."

"Ik denk dat 3FM er juist naar streeft dat alle dj's iets persoonlijks brengen: Sander Hoogendoorn komt met punk, Frank van der Lende heeft zijn eigen vibe. Meer variatie in kleur, sekse en seksuele voorkeur is daarin zeer welkom. Zolang je iedereen wel op zijn of haar kwaliteiten blijft beoordelen. Een soortgelijke discussie geldt structureel voor vrouwen op de radio. Toen Eva Koreman van Qmusic naar 3FM kwam, was dat ook een ding. Roosmarijn Reijmer wordt er ook vaak naar gevraagd."

Het is toch ook goed dat er meer vrouwen op de radio komen?
"Natuurlijk is dat zo, maar ik hoef helemaal niet de eerste te zijn of een voortrekkersrol te vervullen. Het is fijn dat er meer diversiteit bij de publieke omroep komt, maar ik voel helemaal niet de behoefte een statement te maken. Ik richt me liever op de muziek, maar dat is voor sommigen blijkbaar heel saai. Het moet groots, meeslepend. Een zwarte vrouw die een revolutie komt brengen, dat is niet mijn missie."

Angelique Houtveen: 'Ik vind het wel een interessant idee dat er meer in muziek zit dan we er soms uithalen'Beeld Ernst Coppejans

Houtveen pakt haar telefoon en scrollt door de tekst die ze schreef voor een TEDx-talk. Een fragment: 'We voelen van alles door muziek. Zelf de meest platte hits kunnen iets in ons triggeren. Soms helpt muziek om je problemen te vergeten, om plezier te maken. Muziek hoeft niet alleen serieus te zijn en veel los te maken. Maar het kan wel. Want we zijn mensen met vele emoties, we hebben niet alleen maar lol, soms voelen we ons verdrietig, boos en eenzaam. Muziek helpt om dit gevoel toe te staan in een samenleving waarin het bijna not done is om je zo te voelen.'

Zo wordt muziek bijna iets spiritueels.
"Het moet juist niet zweverig zijn, maar ik vind het wel een interessant idee dat er meer in muziek zit dan we er soms uithalen. Iedereen wordt weleens geraakt door muziek, maar volgens mij zou je muziek nog gerichter kunnen inzetten. Ik heb nu een gratis minicursus online staan, Boost Your Mood With Music, waarin je favoriete muziek als een soort meditatie kan helpen om dichter bij je gevoel te komen. Het is een begin en ik wil dat verder uitbouwen naar bijvoorbeeld een tof live-evenement."

Maakt u zelf muziek?
"Ik heb ooit blokfluit gespeeld, om snel noten te leren. Met als doel om later piano te gaan spelen, maar uiteindelijk ben ik snel gekapt. Ik schrijf wel raps, omdat ik dat leuk vind."

Rapt u ook?
"Haha, het is een side-hobby. Ik probeer iets op te bouwen als radio-dj en dan is het heel awkward om ineens ook in de openbaarheid te gaan rappen. Ik bewaar het nu voor vrienden als we samen op de Playstation Def Jam Rapstar spelen. Singstar, maar dan met hiphop. Een tijdje geleden heb ik een remake geschreven van Ik Was Al Binnen van Broederliefde. Die stond ook op het 3FM-liveblog; leuk om te doen."

Onlangs viel u doordeweeks in voor Wijnand Speelman en maakte u een dagelijks programma. Zou u dat op termijn weer willen of hecht u te veel aan ruimte voor andere projecten?
"Ik vond dat heel tof om te doen. Maar ik voelde nog niet de ruimte om alles even stil te zetten en een verhaal te vertellen. Daar zijn de zaterdag- en zondagochtend beter voor geschikt. Althans, dat voel ik nu zo. Het ligt er ook een beetje aan waar ik sta met mijn eigen project. Daar moeten uiteindelijk ook concerten en vette avonden uit rollen. Voorlopig vind ik het fijn daar de tijd voor te hebben, maar als je mij een jaar geleden had gevraagd om een show op 3FM te presenteren, had ik ook geaarzeld. Ik laat me graag verrassen."

CV
Geboren 3 februari 1986, Utrecht
Opleiding Media, informatie en communicatie (HvA), BNN University
Loopbaan NPO Radio 6 Soul & Jazz, FunX, NPO Radio 3FM. Houtveen schuift met enige regelmaat aan bij het muziekpanel van DWDD.
2013: Marconi Award voor Aanstormend talent

Opgebiecht
Leermeester "Eric Corton, omdat hij met zo veel liefde en enthousiasme over muziek kan vertellen. Hij kan je naar muziek laten luisteren waarvan je niet eens wist dat je het leuk vond."
De beste uit het vak "De geweldige livemuziekscene in Nederland. Zo veel concerten en festivals!"
De slechtste uit het vak "Mensen die streamingdiensten als concurrent zien. Hoe makkelijker we naar muziek gaan luisteren, hoe beter. 3FM is gelukkig ook sterk aanwezig op Spotify."
Het beste advies ooit gekregen "Koop een dagboek en schrijf al je gekke gedachtes eens op."
Het slechtste advies ooit gekregen "'Altijd afmaken waar je aan begint.' Alsof je tussendoor nooit van ­gedachte mag veranderen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden